Klubmester og familietur 17-18 Juni

Weekenden var sat af til tur 2 i klubmesterskabet i Storebælt Småbådsklub. Ungerne var begyndt at snakke om at de gerne ville med til Storebælt Cuppen i år, men jeg havde min tvivl om hvorvidt de gad fiske 2 dage i træk. Heldigvis lå tur 2 i klubmesterskabet nu her og den blev valgt som test tur for ungerne. De var ellevilde og glædede sig meget. Fruen var også lige ved at melde sig på banen, men valgte i sidste øjeblik at blive hjemme med hunden og sofaen 🙂
Turen var en blandet konkurrence og hyggetur. I konkurrencen kunne man indveje rødspætte, ising og skrubbe. I hyggen kunne man grille, spise is, snakke og overnatte i havnen. Planen var egentlig at vi skulle mødes i Skælskør havn og sejle til Lohals og fiske. Så skulle vi indveje, grille og overnatte i havnen og sejle hjem igen efter morgenmaden søndag. Vejret artede sig dog ikke helt og med 10-12 ms lørdag formiddag, blev turen ændret til at strække sig til søndag også, med indvejning kl. 15.30 i Skælskør havn og destinations-havnen blev til Agersø havn.
Da turen nu var ændret til også at strække sig over søndagen også, valgte vi først at smide båden i vandet ved 15 tiden lørdag. Så havde det meste vind lagt sig. Det betød dog også at vi kun havde 1 lille times fiskeri om lørdagen. Der var indvejning kl. 17 i Agersø Havn.
Vi havde pakket båden til bristepunktet med varmt tøj, dyner, puder, bamser, Ipads, bøger, slik, sodavand, fiskegrej, kamera og jeg ved ikke hvad. Så kunne man godt have brugt en lidt større båd, men det gik 🙂
Nå men vi kom i vandet og der var stadig lidt bølger, men heldigivis ikke så voldsomt og vi havde dem ind agter da vi sejlede mod Agersø.

Jeg fisker normalt ikke ret meget omkring Agersø, så vi havde ikke rigtigt nogle pladser. Vi stoppede et par steder og dyppede nogle orme. Det blev ikke til fisk, men strømmen løb også stadig kraftigt og vinden tog en lille smule til igen. Peter fra Team Dylfi ringede til os og fortalte at alle andre var i havn. De havde også reserveret en plads til os bagerste i bassinet ved siden af Smedebassen.
Vi trak stængerne op og sejlede ind i havnen da tiden for indvejningen alligevel var gået. Jeg har aldrig været i Agersø havn, så det var lidt spændende at sejle ind. Et smalt havneindløb og mange store både der lå fortøjret på begge sider. Nede bagerst i bassinet, som var godt fyldt med store sejlbåde, inde i det bagerste hjørne lå 4 andre småbåde godt gemt væk og jeg fik manøvreret derind i mellem pæle og skidt. Michael smeden kom ned i båden og tog pænt imod os så vi kom på plads ved siden af ham i god ro og orden. Båden blev fortøjret og vi gik op og hilste på de andre.
Agersø havn er en fantastisk flot lille havn. Lækkert havnemiljø med masser af bord/bænkesæt med hver deres grill til. Gode toiletforhold og en lille legeplads til ungerne.

Vi snakkede lidt fiskeri med de andre og det havde også været et svært fiskeri for de andre. Faktisk var det kun Jannick fra Team Frederik der havde vejet fisk ind. Til gengæld alle arter. Typisk ham 🙂
Per fra Team Falken fik tændt op i grillen og hev herefter et helt ude køkken frem og begyndte i bedste tv-køkken stil at lave kæmpe hakkedrenge og skære salat og jeg ved ikke hvad. Vi havde nogle kyllingespyd, pølser og lidt hjemmekogte pastaskruer med. Da vi skulle til at spise var der ikke plads til alle. Øjeblik siger Per, jeg har da et par stole ekstra i båden. Men inden han fik hentet dem, slæbte vi et andet bord/bænkesæt til. Det blev et par hyggelige timer ved grillen og vi nåede da også at hente en stor is til ungerne (og far….men sig det ikke til mor).

Jeg fik også hilst på en gammel skolekammerat fra HTX. Joachim var med familien i sejlbåd og lå også i havnen.

Per fandt et par krabbestænger og net frem i båden og Frederik og Pers pige begyndte at fiske krabber. Mine unger var godt trætte og klokken blevet mange, så det hoppede i nattøjet og lagde sig ud i båden og så en film på vores tablet, mens farmand snakkede vigtig fiskesnak på kajen.

Peter måtte også i gang med krabbestangen. Hans plan var at fange et par stykker og smide ned til Michael som lå og sov i båden.

Per hentede gasblus, flødeskum og whiskey i båden og så blev der brygget irish coffee. Havnefodgen kom forbi og vi fik en snak om hvordan vi skulle købe strøm og overnatning. Kanon flink havnefodge. Vi var 5 både, så det bedste var at købe 5 overnatninger hvor man betaler for 4. Så gik det op med vores 5 både. Kanon.

Da filmen var færdig fulgte jeg ungerne op til toilettet og vi gjorde natteklar. Jeg var også lidt mør og vidste at jeg altid sover ad h til i båden, så jeg takkede af og gik med ungerne til køjs. Morgenmaden var klar kl. 08.30 så vækkeuret blev sat og lyset slukket. Kort efter snorksov vi alle 3.

Uret ringede og vi kom i tøjet og fik klaret morgenbsøget på toilettet. Der var en halv times tid til morgenmaden blev serveret så ungerne begyndte at fange krabber. Det gik strygende og hurtigt var spanden proppet med krabber.
Så kom morgenmaden på bordet og igen diskede Per op med det helt store morgenkomplet. Nu begyndte snakken at gå på om der var noget Per ikke havde i båden og det endte med at vi mente at selv en helikopter kunne Per skaffe på et kvarter (han er i marinehjemmeværnet). Det var spas, men en veludrustet båd Team Falken sejler rundt i må man konkludere.

Nu skulle slaget stå. Vejret var bedre. Per Olsen som også var tilmeldt konkurrencen, men ikke var med på førstedagen, havde vi aftalt kunne tage med os ud søndag. Så vi lagde fra kaj og sejlede ud af havnen. Drønede til lodsbroen i havneindløbet ved Skælskør og samlede Per op. Så gik kursen mod vores vante fiskepladser oppe ved broen.

Vejret var flot med høj sol og kun mindre bølger. Emilie og Silas smed sig i kabinen og kiggede lidt Ipad. Det var dumt.. Da vi kom til fiskepladserne var de begge søsyge og havde det dårligt. De blev beordret ud og sidde på sæderne og kigge ud og presset til at spise en mad hver og drikke en masse vand. Kort efter vendte farven tilbage i Emilies kinder og hun begyndte at snakke på livet løs som hun plejer. Nu skulle hun fiske. Silas var derimod stadig skidt tilpas. Det var høj sol og bagende varmt og han sad der med flis trøje og redningsvest. Jeg fik redningsvesten og flis trøjen af ham og så sad han lidt igen og kiggede ud over vandet. Langsomt blev han også bedre tilpas og da først den første fisk landede på dækket så var han klar igen. Vi drev perfekt med omkring 0,6-0,8 knob og vi startede med nogle gode fisk. Silas kæmpede med en stor flad og det var en kanon flot rødspætte. Vi var ellevilde for rødspætter er ikke dem vi normalt fanger flest af. Silas var også helt stolt over at det var en stor rødspætte han havde fanget. Herefter hev vi alle 4 rødspætter ind. En 8-10 stykker blev det til. Det var fedt. Ind i mellem fik vi også Isinger, men skrubberne lod vente på sig. Først op ad dagen fik vi fundet skrubberne og så fik vi alle også fanget dem. Fiskene blev markeret så vi kunne kende forskel. Det var jo en individuel konkurrence også.

På et tidspunkt bliver vi kaldt op af Svedsken. De var også til konkurrence, bare med Fyn trolling klub. De havde fanget lidt havørred og makrel, mener jeg de sagde. Hyggeligt at hilse på. Vi lå i nærheden at Team Mette med skipper Freddi. Silas ville så gerne prøve at sige noget i VHF’en og havde sagt at den båd der, lå hvor vi ikke havde fanget noget. Så fik Silas ellers lov til at prøve og kalde Team Mette op. Det tog lige et par minutters tilløb hvor han også lige øvede sig og så trykkede han ellers på knappen: “Det er Silas fra Team Emilie til Team Mette”. Kort efter lød det: “Team Mette svarer” – “Fanger I noget?” – “Ja vi fanger lidt skrubber” – “Nå vi fangede ikke noget der” – “De er heller ikke store” – “OK”. Så var Silas stolt. Da vi havde fisket lidt mere lød det pludselig i radioen: “Team Mette til Silas fra Team Emilie”. Silas sprang op ad stolen og hev mikrofonen op “Silas her” – “Hvis du sætter madding på krogen kan du snart fange en stor torsk, han er lige ved at hoppe i” lød det. Vi kiggede over på Team Mette og kunne se en fyr i stævnen klar til at hoppe i. Der skete ikke så meget så Silas spurgte “Har han fortrudt” – “Nej han er bare en kylling” lød svaret. Silas sagde:”Vi hepper på ham” og i sprang han 🙂 Tak for en stor oplevelse for Silas 🙂

Jeg måtte kæmpe mig ind i mellem ungernes konstante fangster for selv at få nogle fisk på tavlen, men det lykkedes da ind i mellem. Til sidst giv det så godt at Silas optrådte med en lille dans for kameraet, men nu var tiden ved at løbe fra os. Vi skulle sejle helt ind til Skælskør havn for at få indvejet fiskene og da vi alle havde alle arter og nogle pæne nogle, så skulle de da helt sikkert med. Jeg hørte lige ungerne en sidste gang om de kunne klare turen og det kunne de helt sikkert. Nu kom konkurrence genet alligevel op i dem.
Silas fik lige lov til at afslutte radioensnakken med et “Nu sejler Team Emilie i havn”. Afsted det gik på fladt vand. Emilie i stævnen som hun elsker det og Silas på stolen ved siden af Skipper, som han bedst kan lide det.

Vel i havn kom Christina os i møde og fik set indvejningen. Jeanette var også kommet for at hente Per. I al virvarren glemte jeg helt at introducere fruen for de andre, men det må blive en anden gang 🙂 Vi fik vejet de fine fisk ind og kunne godt se at vi havde en god change for gode placeringer.

Ungerne var stolte og vi kunne hurtigt konstatere at Silas førte på Rødspætte. Så han var mega stolt.

Jeg havde lovet ungerne at vi kunne tage en dukkert på vej hjem så efter at have sagt pænt farvel til de andre drønede ungerne og jeg mod Korsør igen. Vi drønede lige forbi Smedebassen som også var på vej hjemover. Omkring skovstranden drejede vi af og sejlede helt ind under land hvor vi kastede anker på 1 meter vand. Af med tøjet og så ellers i vandet. Det var 19,6 grader og en sand fornøjelse når man kogte sådan.

Efter 10-12 minutter i vandet kravlede vi ombord igen og sejlede i havn. Christina skulle komme med bil og trailer, hvis hun turde og ellers blot med bilen, så kunne jeg drønede hjem efter traileren. Så jeg lagde lige til ved en bådbro i stedet for ved rampen. Op til vejen og vente og efter få minutter kom Christina, bilen OG traileren sørme trillende. Godt klaret 🙂

Jeg kørte bilen til rampen og løb over til båden. Så sejlede vi rundt og fik båden op. Herefter hjem og rense fisk og så få ryddet båden og så i bad. En fantastisk weekend overstået og nu fortjener ungerne vist også en team trøje og en plads til Storebælt Cuppen.

Den samlede placering blev:
1. Peter Sanser 140,48 point
2. Silas Fischer 131 point
3. Jannik Mørch 120,74 point

Så Team Emilie gjorde det godt!