Træning til DM i fladfisk 2013

Team Emilie skulle ud og træne til DM i fladfisk og snakke taktik.
Et forsøg gik ud på at placere rubby dubby på bunden og derved lokke en masse flade til. Planen var at sejle ud og smide en omgang rubby dubby og så lade den ligge et par timer og lokke fisk til. Imens ville vi så sejle ud og kaste anker på et udvalgt spot og også her forsøge at lokke med rubby dubby. Her skulle det blot være de små tun (makrel) der skulle lokkes til.
Rubby dubby var blevet lavet et par dage i forvejen og smidt i fryseren. Da vi ikke havde nået at være ude og fange en masse sild inden, blev blandingen lavet at 3kg stribe fiske med indvolde, 10 indisk makrel uden indvolde, en halv flaske fiskeolie og 7 dåser tun kattemad.
Per O og jeg mødtes hos mig kl. 05.30 og vi satte kursen mod Korsør lystbådehavn hvor vi skulle mødes med Per I. Da vi kom derned kunne vi godt se at vejrudsigten igen havde været et gætværk og intet havde med virkeligheden at gøre. Der var skumtoppe på vandet og der var noget vind. Men ud skulle vi. Det var første tegn på at det skulle blive en anderledes tur. Andet tegn kom kort efter. En stor mørk skygge med en hvid prik foroven kom underligt glidende hen imod os i morgengryen. Det var sgu Per I på cykel….aldrig har jeg set noget ligende.

Forklaringen skulle findes i Per I’s liv vidde som konen mente skulle være mindre. Derfor havde han ikke fået lov til at tage bilen, men var blevet beordret på cyklen ned til havnen. Vi tog en snak om Pers livvidde mens vi alle spiste en creme kanelsnegl fra tanken 😉
Vi lagde fra kaj og tog turen ud mod spottet for fladfisk. Her blev der dumpet et gennemhullet PVC rør med frossen rubby dubby. Det blev lagt på en skrænt tæt ved hvor vi normalt fanger fisk, men nu på en skrænt hvor der på den ene side var 13 meter og den anden side var omkring 7-8 meter.
Nu blev kursen så lagt mod et område omkring pylonen hvor vi smed anker og lagde et nyt stykke rubby dubby i et net og hang det ud over siden. 3 stænger med flåd og makrelstrimler blev klargjort og snart var vi klar til tonsvis af makreller. Per og Per fiskede lidt med makrelforfang samtidig. Per I fangede et par små torsk, men ellers skete der ikke noget. Efter en halv times tid så det ud til at der var en stime af fisk under båden. Jeg ville tjekke det ene flåd og begyndte at spole langsomt ind og så kom hugget. Der var ingen tvivl det var makrel. Inde ved bådsiden kunne vi se en flot stor makrel, men desværre knække mit forfang og fisken forsvandt. Efter lidt bandeord var der hug på den næste stang, men samme billede gentog sig. Forfanget knækkede. Jeg havde været så letsindig at bruge noget fluo carbon line som havde en brudstyrke på 3kg, men det kunne makrellerne åbenbart godt ødelægge. Et par nye forfang blev hurtigt lavet og sat ud, men nu var rubby dubby’en ved at løbe ud og der skete ikke mere. Jeg tror faktisk på at hvis vejret havde været lidt bedre og vi havde haft noget mere rubby dubby, så havde vi nok fanget nogle flere makreller. Vi havde jo lokket 2 til så jeg tror på : Chum and the shall come.
Hvis der er nogle med gode opskrifter på chum/rubby dubby eller gode erfaringer/råd osv så skriv endelig til mig.
Nå da nu rubby dubby’en var sluppet op og der var gået nogle timer siden vi droppede det andet rubby dubby tog vi tilbage til der hvor alle de flade i Storebælt nu skulle have samlet sig. Nemlig lige rundt om PVC røret. Desværre havde vi ikke kunnet få orm. For anden gang var ormene udsolgt hos marinebutikken. Æv, men de andre 2 bruger i forvejen kun skalrejer så det havde vi med. Jeg synes nu orm er nr 1, men skalrejer kan til nød bruges 🙂
Vi brugte en halv times tid på at fiske omkring vores spot, men ikke et eneste hug kom der. Det kunne da ikke passe….jeg var faktisk meget skuffet. Efter at have indset fiaskoen hev vi grejet op og sejlede over for at drive på de sædvanlige pladser efter flade. En times tid senere lå der 2 skrubber lige over målet, i kassen. Jo ingen tvivl….vi står stærkt til konkurrence DM i flade 2013. Vi er skarpe og målrettet.
Slukøret over slet ikke at kunne fange nogle flade blev vi enige om at vi så skulle prøve efter lidt torsk på det nye spot. Per I havde ikke grej med, men lånte en stang og en jig af skipper. Vi sejlede ud til spottet og da jeg stadig ikke er helt sikker i tydningen af mit Lowrance lod, var jeg lidt i tvivl, men jeg mente da at vi lå lige ovenpå en stor bule af torsk. Ned med alle pirke/jigs og bang Per I havde fisk. En rigtig rigtig god fisk. Havstangen bøjede kraftigt og hver gang Per fik line ind, blev den revet af igen i drøje udløb. Per som aldrig har haft en større torsk end 2-3 kg på krogen, pumpede den formodede måler torsk ind. Måske lidt for hårdt. Bedst som det så rigtig god ud, blev stangen slap. Fisken var væk. Knuden mellem line og forfang var knækket og jig, fisk og det hele var væk. Per I måtte ned og sidde. Skuffelsen stod malet i ansigtet på ham.
Vi andre var også ved at miste modet, men så fik skipper hug. Det var ikke en måler, men det var helt sikkert en bedre fisk end dem vi normalt fanger ved pylonen. En god fisk på 3-4kg kom op. Per I havde sundet sig og lånte en pirk af Per O. Vi sejlede hen over spottet og ned med pirkene. Per I fik hurtigt fisk igen. Den næste times tid gik med at ramme spottet og med skippers stang og Per O’s pirk, hev Per I den ene flotte torsk op efter den anden, mens vi andre bare kunne stå og kigge på. Der var kun fisk lige når vi ramte spottet og vi havde kun få minutters fiskeri før vi var væk fra spottet igen.
Per I fik en flot 5,9kgs og da han havde stået for alle fiskene (med lånt grej) tilbød han at vi kunne prøve det grej han fiskede med. Per I holdt pause på sidste drev og skipper overtog grejet. Kunne mærke et par nøk, men intet ville hugge. Vi var nu drevet væk fra spottet og jeg indså nederlaget. Begyndte at spole ind. Var vel nået 1/3 op fra bunden da der pludselig var et hug…hvad var det…. Men ingen fisk…begyndte at spole ind igen og efter få sekunder igen et hug…slam så sad den der. Der var fast fisk. Ingen tvivl om at det var en god fisk på skippers stang og Per O’s pirk. Taget cirka 2/3 dele oppe i vandet. Efter en god fight kom en 6,7kgs torsk til synes. Det blev afslutningen på vores træningstur til DM i flade 2013, som vi med garanti ikke vinder 🙂