Pr og Br – Laks fra Møn

Årets første Møn tur.
Jeg havde egentlig sat påsken og alle weekender i april af til at kunne tage til Møn hvis vejret tillod det. Vejret orker jeg næsten ikke at tale om, men det var ikke samarbejdsvillig og samtidig begyndte invitationer og lign. som ikke kunne meldes pas til, at tikke ind. Langsomt blev kalenderen alligevel fyldt.
Men lørdag d.20/4 passede det endeligt med at vejr, weekend, familie og aftaler faldt på plads og vi skulle til Møn. Det skulle blive helt stille vejr i løbet af formiddagen, men vi var lidt usikre på vinden tidligt om morgenen, så vi aftale at satse på at være i Klintholm cirka kl. 7-7.30. Båden blev hentet og rigget til. Klokken 05 lørdag morgen blev gasten afleveret ved mødestedet og vi drog mod Klintholm.

Undervejs blev der snakket taktik, blink, farver og pladser. Vi blev enige om at starte ved vores trippel og 4 dobbelt hug position fra sidste år. Da vi sidste år havde fanget på et blink efter en kobber dipsy, havde gasten været ude og shoppe 2 stk. kobber dipsy til denne tur. Desværre fik han at vide at det var de sidste kobber de havde og at de var gået ud af produktion i kobberfarven. Han havde også fået 2 blink af fruen som var med på turen. Det skulle senere vise sig at være dræber blink.
Vi havde som tidligere aftalt at skulle mødes med Team Blik og Team Lille My dernede og gøre følgeskab til 40’meteren. De var dog lidt forsinket i ankomst da der var problemer med ledningsnettet på den ene trailer..vi siger ikke på hvilken, vel Blik? 🙂
Der var ikke mange trailere på pladsen og faktisk heller ikke mange både ved ramperne. Vi valgte at proviantere hos købmanden inden vi satte i og fik her hils på Per fra Vestsjællands Marine service. Som altid flink og hjælpsom med tips og nyt om fiskeriet. Jeg havde skrevet lidt sammen med Jan W på nettet og han skulle også til Møn denne dag. Vi nåede lige at give hånd og hilse på hinanden inden vi kom på vandet. Dælme hyggeligt med nye bekendtskaber på den måde. Efter det satte vi i fra den nye rampe. Der var et par stykker der var ved at rigge til, men vi kunne køre direkte til rampen og i vandet. Normalt har vi benyttet den gamle rampe da der ikke har været samme kø ved den, men den nye rampe er godt nok lækker og det virker bare.
Vi riggede alle stænger til mens vi ventede på at Lille My og Blik kom i vandet. Forventningerne var store, men chancen for en 0 tur lurede i baghovedet. Vi har jo heldigvis fanget fisk hver gang indtil videre, men en gang skal jo være den første. Men Per (min gast) var som sædvanlig optimistisk og skød på at vi ville få 4 fisk i dag. Af bitter erfaring med andet fiskeri, turde jeg slet ikke håbe på fisk.

Kursen blev sat mod punkterne og vi kunne faktisk holde en pæn fart på cirka 20 knob uden problemer. Et par sømil fra første spot blev farten taget af og grejet sat. Som altid er vi (specielt gasten) vilde med kobber toby og der røg en del af dem på i med forskellige prikker og skær i andre farver. Jeg fik overdraget den ene af vores højt agtet kobber dipsyer og fik alt monteret og søsatte dipsyen. Da den havde trukket cirka 75 fod ud slog jeg bremsen til, stangen bøjede let og svippede så op og blev helt løs. Jeg kiggede vantro på stangen og begyndte forsigtigt at spole ind……ingen modstand overhovedet og jeg kunne spole en tom line ind. Jeg ved stadig ikke hvad der skete, men fakta var at dipsy og blink var forsvundet i dybet. Satans…..så havde jeg mistet den ting som jeg var helt sikker på ville fange fisk. Slukøret fiskede jeg en af mine egne hvide dipsyer frem og fik søsat den uden problemer.

Der skete ikke noget den første times tid og vi gled langsomt nord på over vores spots. Der blev sporadisk meldt om fangster på VHF’en. Pludselig blev der revet line af dipsy-stangen i gastens side. Reglerne på Emilie II siger at man sætter hver sin side. Første fisk tilfalder den i hvis siden fisken hugger og herefter skiftes man uanset hvilken side. Det synes jeg personligt er mest fair og giver mulighed for at alle prøver at fighte fisk. Nå men det blev så kobber dipsy’en i gastens side der fangede den første fisk. Der var et 18g kobber toby blink monteret efter. Vi fik ryddet bagbord side og kunne nette en flot 4,5 kg til gasten. Så var vi startet og Per var nu mere sikker på sin forudsigelse på 4 fisk.

Lakseflaget blev hejst til tops og grejet blev sat igen og vi fortsatte nord på.

En halv times tid senere gik klemmen på nederste downrigger i gastens side, fisket i cirka 100fod med et danish lure blink (købt af gastens frue) og der blev revet line af hjulet. Det var skippers tur og mens jeg fightede fisken ryddede Per alt grejet i bagbord side. Fisken kom til overfladen et par gange, men tog et par rigtige gode udløb og jeg kunne nemt mærke at det var en fisk med kræfter og den var meget stærkere end de fisk på omkring 4-5kg jeg tog sidste år. Så det var med rystende ben at jeg fik den fightet ind til båden og gasten nettede den uden problemer. En gigant fisk, i mine øjne, lå på dækket… Det var helt sikkert PR og måske også BR. Når man ikke er så vant til at se de store fisk, så lignede den en fisk der var langt over 10kg for mig, men det viste sig at den var 1 meter lang og vejede 10,5kg. Så Pr blev slået med 5kg og BR med 300gram. Kanon.

Vi fik sat grejet igen og tog et langt blødt drej og sejlede ned og punkterne igen. Imens fightede Team Blik med fisk. Det blev en 4,5kg laks til dem. Desværre havde Lille My ikke haft heldet med sig endnu. Da vi stak syd på igen døjede vi lidt med skidt i vandet og måtte have grejet op ind i mellem for at hive skidt af. Det var både planter og plastikposer. Efter en times tid trak den ene sideplaner ind på midten, men den var ikke udløst og stangen stod rimeligt normalt. Vi undrede os lidt over det og Per begyndte at hive den ind. Han mente der var noget skidt på, da den var tung. Der blev trukket godt for at trække skidtet ind, men planeren blev ved at ligge midt bag båden. Pludselig som en tro kopi af en haj film, kom en stor finne til synes bag båden….det var sgu fisk. Uden nærmere drama kunne Per få fisken op langs siden af båden og jeg kunne nette en 9,5kg som ikke gjorde megen modstand. Det var selvfølgelig en fed fangst, men ikke en særlig spændende fight.

Nu var vi meget tæt på målet på 4 fisk, men tiden var også gået og dagen var ved at være på hæld. Vi trollede en times tid mere også så trak vi klumperne og fandt Team Blik og team Lille My på det store hav.

Vi var meget tilfredse med dagen og fangsten, desværre trak Lille My en 0 bon og Team Blik holdt sig til den ene laks. Lakseflaget på Team Blik var blevet hejst halvvejs på antennen. De mente ikke de kunne flage ”højere” på de 4,5 kg.

Vi satte kursen mod Klintholm og nu skulle alle hestene lige røres lidt og vi strøg ind med cirka 28knob. Det tog alligevel næsten 30-40 minutter. I havn blev der trukket op og mens vi lige fik en ”fyraften” øl smed vi et par pølser på Cobb grillen og bød de andre på pøller med brød. Vi fik lige hilst på Jan W og gast, samt Søren og Rasmus fra SR-Fishing. Hyggeligt at mødes med ligesindet fisketosser.

2 timers kørsel senere kunne jeg kaste båden i garagen og hoppe i kanen.