Trolling Master Bornholm 2015

Ja hvor skal man begynde …. det har taget lidt tid at lave denne beretning. Ikke fordi det ikke var hyggeligt på Bornholm, ikke fordi det ikke var en oplevelse….men fordi det lige tager lidt tid at slikke sårene efter nederlaget på Bornholm. Lad mig bare sige det med det samme. Ingen laks der var store nok til at indveje og deltage i konkurrencen til os. Heller ikke engang nogle store nok til at lande lovligt.
Det hele startede ellers godt ud. Jeg var jo blevet tilbudt en plads ombord på Big Bandit som gast. Jeg havde fundet nogle rare mennesker fra sønderjylland der gerne ville samle mig op i Korsør og tage mig med til Ystad og ombord på færgen. Kim, skipper på Big Bandit, var allerede på Bornholm og skulle blive en uge længere derovre. Sønderjyderne skulle hjem igen lørdag aften og der kunne jeg selvfølgelig også få en plads retur. Det var bare perfekt. Jeg talte lidt i telefon med Lasse, den rare sønderjyde, omkring fiskerie osv. Det skulle være deres første gang efter laks. Lasse havde sin søn Mikkel med og en kammerat ved navn Nicki. Deres båd hedder Freja og Teamet hedder Team Karlsen.

Tirsdag eftermiddag skulle jeg afhentes ved den store tankstation lige efter betalings anlægget ved Korsør. Vi skulle med færgen fra Ystad kl. 22.30. Lasse ringede dog nogle timer før vi skulle mødes og spurgte om jeg kunne være hurtigere klar. Det var nemlig sådan at hvis vi var hurtige kunne vi komme med færgen allerede kl. 18.30. Jeg havde pakket alt og var helt klar. Så ud i bilen med et par tasker, jeg havde smidt flydedragt og grej i båden inden Kim kørte derover, så derfor var det ikke så meget jeg skulle have med.
Jeg mødtes med Lasse og følgeskabet og snart gik turen mod Ystad. Vi snakkede selvfølgelig fiskeri det meste af vejen og jeg havde taget et nyt af vores yndlingsblink med til Mikkel. Jeg håbede det ville fange en fisk til dem. Det er et blink der altid har taget mindst en fisk på hver af vores lakseture. Vi kunne godt se at tiden spidsede til og vi ankom lige 10 minutter for sent til 18.30 afgangen. Så nu ventede 4 stive timer i Ystad hvor der hverken var toiletter eller butikker. Nå men vi snakkede lidt mere fiskeri og endelig kunne vi komme med færgen.
Billede 21-04-15 21.27.38
I Rønne blev vi modtaget af Kim, som kom for at hente mig. Team Karlsen skulle videre til Sannes camping og ville vente med at sætte båden i til Onsdag morgen. Starten gik først kl. 12 så der var godt tid. Kim og jeg kørte til Tejn havn og der var masser af både i bassinerne. Vi gik til køjs i båden med det samme og klokken var da også ved at være 01.30.

Onsdag morgen var det med at få gjort klar. Vi skulle have fjernet 4 stænger fra båden for der må kun forefindes 10 stænger ombord på båden i konkurrencen. Kim havde været ude mandag og tirsdag for at fiske og havde fanget et par pæne fisk mandag.
Billede 22-04-15 06.26.01 Billede 22-04-15 06.26.06
Da alt var klar, så var det lige en tur rundt på havnen og fornemme stemningen og få kigget lidt på de mange både.

Så var det tid til en lækkert brunch og så ellers bare ned og sludre lidt med dem vi lå ved siden af. 3 herlige gutter fra Dragør i Klumpe.
Billede 22-04-15 07.18.39
Dem fik vi en rigtig god sludder med alle dagene og det er fedt at kunne snakke med helt fremmede om samme hobby. Nå men solen skinnede fra en skyfri himmel og vind var der intet af. Vi var til skippermøde og det var sjovt at se det “live” når man nu har fulgt med på nettet de sidste 10 år. Efter skippermødet var det ned i båden og lige gøre det sidste helt klar. Så var det tid. Vi fik lagt fra og Kim styrede os ud af havnen med rolig og erfaren hånd. Der var godt nok mange både. Vi kom ud til startfeltet og pludselig var det tid… Der lød et knald fra middelalder kanonen og gashåndtaget blev trykket i bund. Det var fedt at opleve starten på egen hånd og det så fedt fedt fedt ud!
Billede 22-04-15 11.56.25 (1)
Billede 22-04-15 11.56.42 Billede 22-04-15 11.56.54
Efter 15-20 minutter sejlads kom vi til området hvor vi ville sætte grej. Det blev hurtigt sat og vi kunne kun vente. Jeg har efterhånden lært på den hårde måde at solen kan sætte sine spor, så baby-solcremen på faktor 50+ blev fundet frem og smurt rundt i hele krydderen.
Billede 25-04-15 08.44.24 Billede 22-04-15 13.44.38 Billede 22-04-15 14.43.46 Billede 22-04-15 13.44.30
Dagen gik med at skifte grej, høre musik, se på ekkolod, kort og ikke mindst høre på VHF’en. Vi synes at vi forsøgte en masse ting, men på trods af gode lodninger, så fik vi ikke et eneste hug. Onsdag var jo kun en halv dag pga. den sene start. Vejret skiftede pludseligt og det blev tåget og søen rejste sig. Vi tændte radaren og blev enige om at pakke sammen og sejle ind.
I havn var vejret igen godt og solen skinnede. Desværre gik rygterne om skidt vejr dagen efter. Vi lå nu ved siden af Henrik i Wait-and-see. Henrik og Kim talte lidt med Tommy fra Stenteq Marine og han viste sig at være en kanon rar og behagelig fyr at tale med. De andre kendte ham i forvejen, det gjorde jeg ikke. Men han var utrolig rar og hjælpsom og fortalte gerne om hvordan man skulle lave det ene og det andet i båden. Efter hvad jeg hørte fra andre og selv kunne fornemme, så ved han godt hvad han snakker om. Så Stenteq Marine kan varmt anbefales herfra. Vi fik en lang snak om el i min båd og Tommy delte gladeligt ud af sin viden. Fin fyr!
Det var sjovt at opleve TV produktionen fra “vandsiden”. Wait-and-see skulle bruges til et kort indslag i nyhederne omkring det elektroniske grej og mens Peter Tanev interviewede og der blev filmet, sad Kim, Tommy og jeg i baggrunden og fulgte med.

Torsdag blev som frygtet aflyst. Det var helt fornuftigt og ok. Der var godt nok piv i gardinerne. Kim skulle rundt og hjælpe en masse med at få sat elektronik op, så jeg brugte tiden på at gå hele havnen rundt og kigge på både, snuppe gode ideer og tale med bekendte og fremmede. Der er en fed stemning på havnen. Jeg stødte også ind i Søren Vejsager fra Snehvide, som altid er god for en snak og heller ikke er bleg for at komme med et par fif. I samme omgang fik jeg også hilst på Henrik Biilmann fra småbådsgruppen. Altid sjovt at møde nogle fra nettet i virkeligheden. Jeg stødte også på både Frits (der sejlede med gammelrøv), som jeg kender gennem en fælles bekendt og som har holdt nogle kanon hyggelige småtræf fra Strøby Egede og på Torben og Nils fra Njord som også er bekendte gennem Frits osv. Desuden er Torben også medlem af Storebælt småbådsklub som jeg også er.

Gammelrøv

Ved middagstid gik jeg op i det store telt med den bærbare og fik redigeret en lille 2 minutters video af onsdagens start. Man bliver sgu træt når man hele tiden er ude og efter at videoen blev smidt på nettet og frokosten var indtaget gik jeg i båden og fik en skraver… Tiltrængt…
Billede 23-04-15 11.37.48 Billede 23-04-15 16.45.03 Billede 23-04-15 16.51.00 (1) Billede 23-04-15 16.51.04 Billede 23-04-15 16.53.47
Kim dukkede igen op i løbet af eftermiddagen og vi kørte en romantisk tur….eller bare en tur på øen hahaha 🙂
Billede 23-04-15 18.41.02 Billede 23-04-15 18.41.37
Vi stødte ind i nogle Kim kendte og endte med at spise aftensmad sammen med 14-16 andre trollingfiskere på Postgården (tror jeg det hed). Det var som at blive ramt af en hammer, når man kommer ind i varmen og får noget god mad. Jeg kunne være faldet i søvn på stolen tror jeg. Der blev snakket og spist og bagefter tøffede vi ned til havnen igen. Der blev kigget lidt i boderne og det kan da ikke afvises at der røg lidt total udnødvendigt grej i kurven. Så strøg vi ned i båden og Kim smækkede en film på den bærbare, jeg satte et par ørepropper i og så var det ellers godnat.

Fredag
skulle det være….nu skulle vinderfisken fandme fanges. Vi var klar. Vejret var kun lidt bedre end dagen før og vi var spændte på hvad de ville sige på skippermødet. Men det var som forventet. De udsatte starten til kl. 09, altså 2 timer og dem brugte vi på toiletbesøg, morgenmad, toiletbesøg, klargøring og toiletbesøg. Så var det tid. Starten blev skudt af og vi strøg ud til de nye pladser hvor fisken skulle fanges. Det var faktisk møgvejr. Store bølger og tåge. Jeg tror at jeg for første gang i mit liv blev rigtig søsyg. Min mave væltede rundt og jeg havde kvalme. Vi droppede af sætte planerboards pga vejret og satte i stedet sideplanere. På et tidspunkt tænkte jeg at nu måtte det briste eller bære, så jeg åd min sandwich, skyllede efter med en cola og så faldt maven faktisk til ro. Måske jeg faktisk bare havde været sulten? 🙂
Kort efter vi havde sat grejet gik den ene sideplaner. Jeg kunne godt mærke at der var fisk på, men uden størrelse. Den blev hevet ind og en lille fin laks blev nænsomt genudsat. Stemningen steg. Vi kunne altså godt fange fisk og der måtte være flere i området. Vi havde fine lodninger og kort efter var der igen fisk. Denne gang fik Kim æren, men det var igen en undermåler. Dagen gik og vejret blev tiltagende dårligere. Vi fik en undermåler mere og en torsk.

Vel i havn kunne vi høre på de andre at det også generelt havde været sløjt med fangsterne, men selvfølgelig var der nogen ind i mellem der havde taget nogle fine fisk. Vi gik op og fik lidt mad på en lille grillbar og derefter ned til indvejningen. Der var blevet taget en monsterfisk på 20,980kg. Det var sgu en flot kæmpe. Vi dryssede lidt rundt og talte med de andre og gik så til køjs.

Lørdag var sidste dag i konkurrencen og der var lovet godt vejr. Vi havde hele dagen monster gode lodninger og det lykkedes da også ved hjælpe af lidt fiskedans og andet, at få 4 laks på krogen. Desværre var det igen alle undermålere med den største på 59 cm. Samtidig kunne man følge opdateringerne på facebook fra Møn hvor der blev fanget rigtig gode fisk. Surt.

Efter indvejningen lørdag stod det klart at fisken på de 20,980kg var vinderfisken og præmien blev uddelt. Sjovt at se hvor hurtigt efter at kameraerne var slukket, at pladsen blev ryddet og ting blev lukket ned. Efter få timer var alt omkring TV produktionen pakket væk. Boderne var blevet ryddet og lukket. Jeg skulle køre med Team Karlsen hjem søndag morgen og der blev lige aftalt hvor vi skulle mødes osv. Så blev det sengetid og vi gik til ro.
Søndag var jeg lige rundt på havnen og kigge. Der var allerede forsvundet mange både og der var gang i nedtagning af boder og ting på havnen. Det hele virkede lidt gråt og trist nu.
Jeg hjalp Kim med at få ryddet lidt op i båden og bilen. Han skulle hente sin kæreste ved færgen og sætte mig af samtidig. Kim og Louise skulle holde en uges ferie på Bornholm inden de skulle hjem igen. Jeg fandt Lasse og de andre, fik læsset mine ting over i deres bil og inden længe sad vi igen på landevejen mod Korsør.

Billede 26-04-15 10.01.30 Billede 26-04-15 10.02.03 Billede 26-04-15 11.47.25 Billede 26-04-15 14.39.35

Team Karlsen havde desværre ikke fået en eneste fisk. Det var drøn ærgerligt. Det er trods alt sjovest når man fanger noget. Det lød til at de dog var klar til TMB næste år igen. Jeg ved ikke helt om jeg er klar til det. Hvis jeg er så bliver det med egen båd og Team Emilie. Det skal ikke ikke forståes sådan at der var noget galt med denne tur, men det er altid noget andet når man selv er vant til at være skipper. Jeg havde en kanon fin uge med Kim som for iøvrigt også altid er yderst behagelig og hjælpsom.

Når jeg lige orker at redigere færdig så kommer der lidt mere film med starter, vejr, fiskedans og måske en lille bitte fisk….

Mange tak til:
Kim Hansen, skipper på Team Big Bandit, for kanon hyggeligt samvær og fordi du ville have mig med.
Lasse, Mikkel og Nicki fra Team Karlsen, for en masse hyggelig snak og for lift begge veje.
Jens og de 2 andre gutter på Klumpe, for en masse hyggesnak.
Henrik og SusanneWait-and-see, for godt naboskab.
Tommy fra Stenteq Marine, for kanon service og vidensdeling samt hyggesnak.
Søren Vejsager fra Snehvide, for fif og snak. Altid en hjælpsom fyr.
Alle jer andre der deltog i Trolling Master Bornholm 2015 og gjorde det til en oplevelse.

2 Comments on “Trolling Master Bornholm 2015”