Bøsserøve og badehætter på Østersøen

Ja det er måske ikke den mest politisk korrekte overskrift og heller ikke den mest børnevenlige. Men efter lidt underholdning på VHF’en blev vi enige om at det skulle være overskriften på denne beretning. Men mere om det senere.

Laksefeberen raser jo stadig. I tirsdags var Team Lille My jo på Møn i tyk tåge. Med radaren tændt fiskede de lidt for sig selv og havde ingen problemer. Men Jannick fortalte om ballade på radioen konstant fra folk der sejlede hinandens ting i stykker, i tågen. Jannick skrev og spurgte om vi skulle med til Møn i denne weekend. Jeg havde dog en datter der skulle give koncert med et børnekor lørdag og tænkte at jeg nok trak flere point hjem hos både datter og hustru ved at deltage i koncerten. Så vi aftale at Jannick fandt fiskene lørdag og så kom vi søndag og fangede dem 🙂

Jeg vidste godt at jeg havde lidt problemer med at den ene bremse kunne hænge på traileren. Jeg nåede dog ikke at gøre noget ved det, men aftalte med mig selv at det blev næste projekt når jeg kom hjem fra turen. Båden blev gjort klar og koncerten set.

I øvrigt en rigtig god koncert og glade og dygtige børn i koret og datteren klarede det super selvom hun var snottet og halvsløj.

Per ankom søndag morgen kl. 02.50 og kursen blev sat mod Klinten. Turen derned gik fint og vi fik købt lidt is, besøgt toilettet, købt morgenmad og rampekort hos købmanden. Jeg satte båden i og Per tjekkede lige om Jannick og Mads var stået op. Jannick var lige ved at få øjne og lidt efter kom han over og hilste på.

2 3

Vi aftalte at vi tøffede derud af og at vi ville snakkes ved derude. Per havde udnævnt sig selv som økonomi mester på denne tur og ud over at have betalt benzinen så bestemte han også hvor meget vi måtte bruge. Så jeg måtte ikke sejle mere end 18-19 knob. Hehe.. ej vi havde snakket om at se hvor meget benzin vi kunne spare ved ikke at sejle fuld knald ind og ud. Da vi sejlede hjem i tågen sparede vi faktisk små 20 liter på ikke at sejle ret hurtigt. Så det var et ok eksperiment.

Vi begyndte turen ud af havnen og mod fiskepladsen

“Svanerne de skutter sig”

Vi fik spist lidt morgenmad og rigget til på turen ud til 40 meteren.

Da vi ankommer til pladsen kalder vi Lille My op for at høre om de er på vej. De er sørme allerede ankommet til deres udgangspunkt ( som altid er lidt før vores). Det var dejligt. Vi satte grej og Per forsøgte sig med planerboardet i stedet for sideplanerne. Han var overrasket over hvor nemt det var og endte med at rose det til skyerne hehe. Det havde jeg ikke lige set komme, da han har været meget vedholdende på at holde fast i sideplanerne.

Per har kastet Toby 60 gram på samtlige af stængerne i hans side. Pludselig lyder der et vræl fra en planer stang og der er hug. Jeg tog jo selv 4 sidste gang så det var helt fint at Per nu fik en chance for en fisk. En kamp med en stærk stærk fisk begyndte nu og endte først omkring 30 minutter senere.

En flot flot 13 kgs laks blev nettet. Tillykke med ny pr til Per.

12 13 14

Der har været en ny pr til ham på de sidste 2 ture. Det er meget godt gået. Nu holder begge gasterne br på Team Emilie…det er ikke helt ok så nu går skipper efter den STORE…..

Det orange flag fra Storebælt småbådsklub kunne hejses igen.

Grejet blev sat igen og Per gik omkuld i bedste russer-stil

Jeg fik leget lidt med elektronikken i mens og fik også sat mig i et blink. Jeg tror Per skal være glad for at krogen ikke gik længere ind for så skulle han i gang med førstehjælp i et gasfyldt område.

17 18

Der var nogle ok lodninger i området hvor vi lå. Der blev ikke meldt om mange fangster, men vi fortsatte ufortrødent.

Pludselig hvinede hjulet på dipsy diver stangen og nu var det skippers tur. Kunne godt mærke at det ikke var en kæmpe fisk, men en dejligt fight med spring ud af vandet og det hele. En fin fin 6 kgs laks til skipper

19 20 21

Et par fine laksebasser og turen er helt klart godkendt. Jeg måtte også en tur i kassen efter den fight, men dog ikke uden lige at holde øje med om gasten sejlede hen til min spots hehe.

22 23

Per ville gerne have lidt torsk med hjem så vi satte et blink på riggen, kørte klumpen i bund og haps så var der torsk. Det gik hver gang og vi havde hurtigt 5-6 torsk i kassen. En Hvilling på 520 gram fik vi også. En af torskene var en grådig slambert og gylpede en stor sild op.

Da vi skulle til at pakke sammen var der vel 4-5 trolling både på Østersøen mellem Møn og Bornholm, men alligevel lykkedes det 2 af dem at sejle så tæt på hinanden at de fik kludret deres planerboards sammen. Det føg med eder og forbandelser på VHF’en ala: bøsserøve, badehætter og der blev vist også truet med bøllebank på havnen. Mads på Lille My hørte det også og spurgte sin far om de mon var uvenner dem på radioen. Det var et underholdende indslag for os der ikke var involveret, men også lidt kedeligt at det behøver at komme til det niveau.

Team Lille my havde fanget en laks og en masse torsk om lørdagen. Søndag fik de 3 tilbud, men alle 3 røg af før de kunne nette dem. Jeg glæder mig til at se videoen for Jannick mener at de havde en stor fisk på. Igen en masse torsk, men sjovt nok så kan de fange torskene både på riggen og i overfladen. Det har vi dog alligevel ikke prøvet.

Vel i havn skulle båden på trailer. Trailerens ene hjul blokerede og jeg måtte bakke 5 gange for at få den løsnet. Da båden var kommet op og jeg skulle køre væk fra rampen, satte bremsen sig igen. Jeg bakkede og var ude og makke med bremsen flere gange og til sidst lykkedes det at få den løsnet. Nu dur det simpelthen ikke mere. Det skal laves inden der sker ulykker. Vi fik fileteret laksene og min nye filetkniv kørte igennem fisken som var det smør. Per hentede et par burgere i “banken” (den nye burger joint i den gamle bank på havnen). De blev indtaget og så gik turen hjemad. Team Lille my var allerede på vej hjem, da det jo var skoledag for Mads dagen efter.