Ny autopilot – Raymarine EV-100

Så var det tid til en elektronik opdatering.
Jeg havde et ønske om at skifte min autopilot ud med en der fungerede bedre på NMEA2000 netværk og havde et bedre samspil med mine apparater.

Valget faldt på Raymarines EV-100 af flere årsager. Den havde en nem opsætning, features som mønster sejlads og vigtigst af alt, en rimelig pris.
Min gamle pumpe til autopiloten sad lige under instrumentbordet og når man havde sejlet en hel dag med piloten på, var man lidt ør i kraniet af at høre på pumpens konstante lyde. Så planen var fra start af at sætte den nye pumpe nede agter ved motoren. Det krævede et ekstra hydraulik slange der skulle trækkes fra pumpens overløb/udluftning og til ratpumpen. De gamle hydrauliske slanger jeg havde, var af den total ufleksible slags, så jeg valgte at trække 3 helt nye slanger af den bløde type. Jeg forsøgte først at bestille hos MMC.dk, men han havde mere travlt med at skulle til frokost end at hjælpe med et salg til et par tusinde. Jeg kørte ned til Vestsjællands MarineService og fik en god lang snak med Per og Thomas. Dernede får man altid god behandling og masser af råd. Som bonus elsker de jo også at snakke fiskeri!
Jeg fik købt mine slanger og alle de fittings jeg skulle bruge. Så kunne slangetrækkeriet begynde. Jeg HADER det.
20140508_15153120140508_153300

Jeg fik monteret slangerne efter møje og besvær. Samtidig måtte jeg flytte lidt rundt på elektronikken under instrumentbordet, da jeg fik lidt mere plads nu pumpen var væk. Og NEJ slangen er ikke tætnet med gaffetape. Det er blot min måde at sikre hvilken slange der er hvilken 🙂 !
20140509_21160420140509_211559

Autopiloten blev købt ind hos Marine Torvet hvor der altid er masser af råd, vejledning og kanon support. Jeg fik købt min Raymarine EV-100 og fik kassen hjem. Det er næsten ligesom juleaften dengang man fik hårde pakker. Nu om dagene er der jo desværre kun bløde pakker 🙁
20140511_084410 20140511_084542 20140511_090203

Der blev læst en masse i manualerne om installation og specielt Seatalk til NMEA drille mig lidt. Jeg havde købt et ekstra kabel fra Seatalk til NMEA2000, men kunne ikke få det til at passe med antal stik osv. Så jeg måtte lige have fat i Marine torvet igen og fik endnu engang en god vejledning. Det viser sig at når man kobler Seatalk og NMEA2000 sammen, behøver man kun strøm til det ene af netværkene.

Jeg fik installeret displayet. Det passede heldigvis lige ind hvor det gamle havde siddet.
20140511_194224 20140511_194233

Elektronikken blev monteret og det hele sat sammen. Selvom det ser lidt rodet ud så er der faktisk fint orden i den hele.
20140511_224516

Sidst men ikke mindst så blev pumpen monteret nede agter og T-stykkerne monteret.
20140517_210440 20140517_210446

Jeg kørte ned til Per fra Vestsjællands MarineService igen for at få olie i systemet og udluftet det hele. Vi fandt ud af at computeren ikke fik strøm, så et hurtigt blik fra en af mekanikerne fandt en sikring der var helt iret. En ny sikring i og så kørte alt.

I går lørdag var jeg på vandet for at teste piloten. Det hele spillede bare og det var en befrielse af slippe for pumpens lyde oppe ved styrepulten.

Det eneste der ikke spillede var fiskeriet……men det er en anden snak 🙂

2 Comments on “Ny autopilot – Raymarine EV-100”

  1. Jeg overvejer at smide en EV 100 i min båd. Hvordan står det til her 2 år efter montage? fungerer det stadig? Opstået nogle problemer/ideer til forbedringer omkring installation?

    1. Hej
      Jamen den fungerer upåklageligt. Hvis jeg skulle starte forfra så ville jeg flytte styreenheden op så der var fri adgang/udsyn til den i stedet for at skulle have hånden igennem rattet. Men ellers er jeg tilfreds. Ville dog gerne have ventet og så have haft Lowrance autopilot, men det har intet med Raymarinen at gøre. Det er bare fordi så havde jeg kunnet styre den fra mine Lowrance enheder 🙂

Leave a Reply to Hans Chr.Cancel reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.