Når vinden hyler…

 

Det gør lidt ondt ikke at have landet den første laks endnu. På første tur fik vi en undermåler (der dårligt tæller) og mistede en. På anden tur var der alger i vandet og fiskeriet var historisk dårligt, selvom enkelte var heldige at få laks ombord. Siden har det blæst og været umuligt at komme på vandet.

Selvom jeg for længe siden havde besluttet at det var slut med at lave store ændringer på el-siden så havde jeg dog et stort projekt jeg gerne ville have lavet. Båden har 2 batterier stående helt agter. Et start og et forbrugsbatteri. Tanken ligger også bagerst og jeg har jo også fået lavet plads til køleboksen nede agter. Så alt i alt er der meget vægt bagerst i båden. Det kan også ses på dette billede, selvom stafferingerne også snyder lidt.

Så mens det blæste og udsigten til en weekend med børnefødselsdag bankede på, valgt jeg at bruge tiden på at få flyttet batterierne. Jeg havde allerede sidste år lavet plads til batterierne cirka midtskibs. I bagbord side har jeg et hulrum under min wa som fungerede som et stuverum fra kabinen af. Jeg skar hul i væggen ud til “styrehuset” og satte en låge i, der kan tages ud af hængslerne og fjernes helt, når den blot at åbnet lidt. Herefter lukkede jeg rummet af ind til kabinen.

Der bliver ret langt fra motor og til den nye placering, da jeg kun kan trække kabler i styrbord side, men med et rigtigt dimensioneret kabel skulle det nok kunne lade sig gøre. Det krævede lige lidt mindre ændringer af resten af installationen i forhold til afbrydere og hovedstrøm fra forbrugsbatteri. Jeg fik købt materiale hos Marinetorvet hvor der også altid er god rådgivning. Da jeg fik de 35 kvadrat fortinnet kabler hjem, kunne det besværlige arbejde med trækningen af kablerne begynde. Min luge midtskibs, som jeg lavede da et stik engang sad fast, viste sig igen uundværlig.

Da alle kabler var trukket, kom jeg i tanke om at et af de kabler jeg havde trukket forrige gang jeg lavede el, ikke længere var aktuelt. Så det trak jeg ud igen. Det gik smertefrit og hurtigt. Om aftenen da jeg lå i sengen, kom jeg i tanke om, at kablet jo skulle bruges. Næsten eftermiddagen brugte jeg en hel time på at trække det ski’e kabel igen. Det var monsterbesværligt men det hele værd da det var trukket igen. Jeg tænkte at jeg heller måtte gå ind og lave en tegning over mit “flytteprojekt” så jeg ikke kom til at fjerne kabler igen, der skulle bruges. Efter at have lavet tegningen indså jeg, at jeg havde haft ret første gang omkring det kabel…..så jeg gik ud til båden og trak kablet ud igen….. aarrghh…

Jeg fik ryddet rummet som var brugt til opbevaring indtil videre og jeg fik fjernet sædet så jeg kunne komme til. Jeg elsker orden når jeg arbejder og at alt ligger på sin plads, så man ved nøjagtig hvor det er når man skal bruge det. Desværre ender virkeligheden tit med at være en anden….om jeg begriber hvorfor eller hvordan det ender sådan 🙁 😀

Nå men de nye kabler til motoren var jo trukket og skulle nu monteres. Jeg fik monteret rørkabelsko og lukket med krympefleks med lim. Alt efter bogen.

Nu kunne alt afsluttes nede agter og jeg fik udnyttet den nye plads til nogle af de lettere ting.

Så skulle der monteret kabler ved batterierne. Det endte med at komme til at se således ud.

På en skala fra 1-10 hvor 10 er Kent Morel, så ligger denne installation nok på minus 2-3 stykker, men jeg er fint tilfreds 😀 😀

Det fede er at nu er alle kabler til motoren trukket den samme ved ind i båden og jeg kunne derfor samle kablerne osv i en kabelsok. Det ser trods alt lidt pænere ud.

Så er vi snart klar til Trolling Master 2018…. nå ja og i den forbindelse ville jeg også skabe lidt luft i vægten på min trailer. Den ligger lige på kanten af hvad traileren må bære. Jeg havde set en video på nettet af en genial løsning til nemt at montere elspil og batteri når båden skal trækkes op, og herefter afmontere det og smide det i bilen for at spare vægt. Så det projekt ville jeg også i gang med. Jeg spurgte en smed om råd og han melde sig straks til at lave det til mig. Den løsning smeden kom med løste også mit andet problem, nemlig det at jeg ikke har et manuelt spil hvis nu noget skulle gå galt med elspillet. Løsningen blev et beslag hvor elspillet kan sidde på og oppe over kan jeg så montere et manuelt spil. Det hele kan samlet hives af ved at trække det op over tårnarmen og smides i bagagerummet på bilen. Herefter kan batteriet også løftes af og smides i bilen. Det sparet rundt regnet 40-45kg.

Det mest geniale ved denne løsning er at jeg ikke har ændret noget på traileren. Jeg kan altid skrue 3 bolte af spillet og smide det retur på traileren hvis jeg får lyst til det.

Jeg glæder mig til at få prøvet denne nye løsning og få monteret et manuelt spil også ….

Knæk og bræk derude.

I morgen søndag er Team Emilie at finde i Klintholm havn

 

 

Skriv et svar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.