Autopilot, tankmåler, Smartcraft, Boatshow og meget mere…

Hold da op det er længe siden jeg har fået lavet en beretning. Det er heller ikke fordi der er meget at skrive om på den fiskemæssige side. Laksesæsonen er startet forrygende for dem der nåede til Simrishamn mens det var godt vejr. De 2 gode weekender stod jeg på Boatshow 2019 og snakkede med en masser flinke mennesker, mens mit indre skreg på en laksetur. Det var skide hyggeligt at møde en masse venner og bekendte på messen, men jeg må indrømme at som meldinger indløb om de vilde laksefangster, så fik jeg mere og mere laksefeber. Nu er messen overstået og båden kampklar, men nu har vi jo konstant stormvejr.

Eftersom jeg har fået nyt elektronik i båden var det jo også tid til at sætte en ny lækker Garmin autopilot i båden.

I stedet for at lave endnu et hul i instrumentbordet, til Garmin GHC 20 skærmen, valgte jeg at fjerne mit ene Smartcraft ur. Jeg havde både speedometer og omdrejningstæller og omdrejningstælleren kan vise alt hvad jeg har brug for. Alarmer, RPM, trim, motor temperatur og vigtigst af alt: Trolling kontrol & fuelflow. Altså hvor meget brændstof min motor har brugt. Den Funktion er super vigtig. Tankmåleren er jo ikke særlig nøjagtig, men med fuelflow måleren ved jeg præcist hvor meget brændstof jeg har brugt. Men det skulle vise sig at give lidt udfordringer at fjerne det ur, men mere om det senere. Jeg hev uret ud og monteret GHC20 instrumentet.

I samme omgang skulle jeg bytte rundt på mit trimur og min tankmåler. Tankmåleren valgte så at smuldret totalt imellem fingrene på mig, da jeg skulle skrue det ud. Plastikken var simpelthen blevet skrøbelig af at sidde i solen. Nå men pyt, det var jo nok bare et nyt ur. Det skulle også vise sig at blive lidt af en udfordring. Nå men også mere om det senere. Garmin pumpen til autopiloten er en kraftig 1,2 liters og den skulle selvfølgelig monteret nede agter. Der var fin plads til den i stuverummet agter og jeg kan stadig have en lille olietank stående, når fyret engang skal monteres. Jeg fik også plads til pumpestyringen i rummet.

Det hele var jo nemt at montere da der havde siddet en pumpe før.

Til slut fik pumpen og alle fittings lige et spray antikorrosion spray. Det anbefales at gøres jævnligt.

Garmins autopilot gør også brug af et såkaldt Shadow Drive. Det er en føler der skal monteret på en af hydraulik slangerne i enten styrbord eller bagbord side. Den mærker efter om du overtager styringen og slår dermed autopiloten fra imens.

Garmin Shadow Drive

Shadow Drive skal monteres vandret og under ratpumpen og tættere på ratpumpen end hydraulik pumpen.

Herefter blev hele hydraulik systemet udluftet med maskine og nu er pilot klar. Lækkert.

Lad os så lige starte med mine Smartcraft udfordringer. Da jeg havde pillet speedometeret fra og samtidig monteret en Smartcraft Gateway, så jeg kan få mine Smartcraft oplysninger op på mit Garmin apparat, tog jeg lige en tester. Men mit fuelflow virkede ikke mere. Det er som sagt en af de vigtigste oplysninger i min verden. Så i et par dage var det min største hovedpine. Jeg kunne simpelthen ikke få det skidt til at virke.

Jeg fik et tip om at tale med Mads fra Htb og efter en kort snak med ham var der en plan klar. Jeg lavede en master reset af mit tilbageværende Smartcraft ur og nu lavede den så selv en autodetection af hvilke apparater der var i Smartcraft systemet og sørme om ikke Fuel flow virkede nu. FEDT! Så havde jeg kun et problem tilbage.

Mit sidste problem var tankmåleren.

Jeg anede ikke en dyt om tankmålere, men fandt ud af at der findes både en US og en europæisk model og at man skal have den rigtige for at det virker. Det er noget med at det Ohm område føleren i tanken fungerer i, skal passe til uret. Jeg gik ud fra at da min båd og alt andet i den er amerikansk, så var uret det nok også. Jeg bestilte et KUS tankmåler ur i US model.

Jeg monterede det og satte tænding på. Der skete intet….intet udslag på måleren. Jeg brugte flere dage på at måle og teste indtil jeg kom til at tale med Morten Østergaard. Han mente at jeg skulle få fat på et ur fra samme fabrikant som føleren og at det nok ikke var en US model. Jeg bestilte et nyt ur. Det kom hjem og det lignede det gamle bagpå med stik osv, så jeg var optimistisk. Det blev monteret, men ak……der skete intet. Nu var jeg ved at miste modet helt. Jeg begyndte at frygte at det var sensoren i tanken der var død, men kunne ikke forstå det, da alt havde virket før uret gik i stykker. Jeg kom i tanke om at jeg havde trukket en ny ledning på tværs under motorbrønden, der hvor ledningen til føleren også sad. Jeg tjekkede efter og ganske rigtigt lå problemet her. Ledningen fra føleren var knækket i samlingen til ledningsnettet. Jeg måtte ligge med hovedet nede i motorbrønden og lodde en ny ledning på. Jeg kunne ikke bruge den eksisterende fra ledningsnettet, da den ikke kunne loddes på lige meget hvor meget jeg klippede af. Det er skræmmende hvor hurtigt det går med at ire.

Heldigvis havde jeg trukket ny ledning tidligere og jeg brugte en af dem. Nu var der sørme liv i begge de 2 nye tankmålere. Nu var der dog et andet problem…..den ene tankmåler vist 1/4 fuld og den anden viste 3/4 fuld. Jeg var i tvivl om hvad der var rigtigt og tænke at jeg måtte på tanken og fylde den helt op så. Men pludselig slog det mig, at det kunne jo være det gamle ur virkede nu hvor sensorledningen var skiftet. Sørme om ikke det virkede og slog op på 3/4 fuld. Så nu vidste jeg at den tankmåler Morten havde henvist til, var den korrekte. Mange tak Morten.

Så nu er alt fikset og Team Emilie er SÅ klar til at vinden lægger sig og at der skal fanges laksebasser….

Så skal vi også lige runde Boatshow 2019. Jeg stod i Garmins hyggestand hvor vi snakkede elektronik, fiskeri og røverhistorier. Vi stod ved siden af Per Verona, som jeg ikke tidligere har mødt i virkeligheden. Han var en rigtig flink og energifyldt humørbombe. Det var sgu herligt at stå ved siden af ham. Der skete ting og sager. Han havde en konkurrence hvor man skulle kaste en vægt igennem et lille hul i en væg. Det var mega svært og mange forsøgte. Men 2 af dem der kunne ramme hullet, var Jesper Thiller og Maria. Jesper kom forbi den ene dag og Per spurgte om han ikke skulle prøve. Jo jo så lad mig da prøve siger Jesper. Bank så røg vægten i hul og Jesper havde vundet. Mads fra Team Lille My hjalp Jesper med at trække en præmie.

Fra Storebælt Småbådsklub kom Rene og hans hustru Maria forbi. Per lokkede med konkurrencen og Rene sagde til Maria: Skal du ikke prøve? Du er altså så heldig i konkurrencer. Maria lod sig modvilligt lokke og slam så svingede hun lige vægten igennem hullet og vandt en fin fin præmie.

Fandme godt gået af de 2.

Team Emilie havde jo også udlovet en præmie fra Wolner Fishing og den heldige vinder Niels Lodman havde spurgt om han kunne hente præmien på messen. Det kunne han selvfølgelig da Wolner Fishing også var på messen. Jeg nåede desværre ikke op til fotosession, men her er vinderen og Thomas Stoffer fra Wolner Fishing

Wolner Fishing havde et par reoler med på messen med deres fede blink og jeg måtte også have lidt med hjem

Det blev en lang beretning med en god blanding …. nu mangler vi blot at komme på vandet…nå ja og så opdagede jeg også hvad næste projekt skal være. Der er sprunget et spændebånd på påfyldningsslangen til min tank. *SUK*

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.