Min gode ven Per Olsen på Team Rejen sendte mig denne video efter den forrige fisketur han var på.
Per’s Suzuki DF50 meldte en fejl når han sejlede. Han kunne dog fint sejle for fuld gas. Per havde også smidt spørgsmålet, om hvad der kunne være galt, op på nettet og der kom mange velmenende, men også forkerte svar. Der var også enkelte der ramte korrekt. Ud fra fejlkoden (som er blinkene i lampen og ikke bippet) kunne man se at fejlen var 3-1 (altså 3 blink – en pause – 1 blink).
Når man kigger i Suzuki manualen for fejlkoder kan man se at fejlen peger i retning af IAC ventilen.
IAC eller Idle Air Control er en ventil der styrer lufttilstrømningen, når motoren skal gå i tomgang. Et symptom på en dårlig IAC ventil er fx at motoren har svært ved at gå i tomgang, har en hård tomgang eller fx går ud hvis du tager gassen hurtigt af. Per’s motor havde netop symptomet med at den gik rigtig dårligt i tomgang. Ved hjælp af en rigtig god backup fik jeg lidt mere indsigt i IAC ventiler og hvordan man kan måle på dem. På den ventil der sad i Per’s motor, skal man kunne måle et Ohm område på mellem 21,5 og 32,3 hvis ventilen virker som den skal.
På Pers motor sidder IAC ventilen rimelig tilgængelig. Jeg skulle lige have hætten af og det sorte plastikhus foran af, så var det nemt at skrue ventilen af. Den sidder med en bolt, et stik og 2 slanger.
Da jeg fik den ud (jeg kunne have målt på den bare ved at tage stikket af, mens den sad der, men jeg var ret sikker i min sag) kunne jeg måle på den. Der var absolut intet at måle på stikkene.
Det indikerede at der ikke var forbindelse inde i ventilen og at den i hvert fald ikke virkede korrekt. En ny ventil blev bestilt, igen med lidt hjælp. Da den nye ventil kom, målte jeg for god ordens skyld også den.
Den havde en fin Ohm måling som lå indenfor området som var beskrevet i manualen.
Den nye IAC ventil blev monteret.
Det er ikke så længe siden at Per fik motoren serviceret, men han mente ikke at brændstoffilteret var blevet skiftet. Så det gjorde vi lige med det samme.
Det gamle vandudskillefilter trængte også til en udskiftning. Vi skiftede til et nyt filter hvor selve filterdelen også er lidt billigere at skifte.
Så var det sådan set bare at komme på vandet og se om det havde hjulpet.
Det havde det selvfølgelig. Motoren spandt igen som en mis i tomgang. Fedt at kunne hjælpe en god ven og fedt selv at have en backup at trække på 🙂
Fed lille “artikel” om IAC, jeg har faktisk tit tænkt på hvad den den var til…(Mercury 60EFI) primært fordi selve beslaget den sidder i er totalt rustet på min… Kom endelig med flere af den type indspark… og meget gerne på YT.