Ny Pr igen

Efter sidste tur lå det lidt i luften at der skulle fiskes efter laks igen snarest. Det kom til at passe med fredag d. 26/4 og denne gang ville vi tidligere af sted så vi havde nogle flere timer fra morgenstunden, på vandet. På sidste tur havde vi kun fået fisk i gastens side og med gastens blink. Så på trods af at grejboksen allerede er fyldt til randen, blev der bestilt en flok blink der lignede dem Per havde på sidste tur.

Ja ja …. Nå men blinkene nåede lige akkurat at ankomme så jeg kunne få dem med på turen. Alt blev pakket og gjort klar. Vækkeuret blev at til kl. 03.40 og gasten ville ankomme kl. 04.00. Fruen valgte så at have et hosteanfald der varede det meste af natten, så meget søvn blev det ikke til. Kl. 03.00 blev jeg vækket for 8. gang af hoste og valgte at stå op. En lille times tid senere holdt hele vogntoget klar på vejen og gasten Per blev sat af, hoppede om bord og kursen blev sat mod Klintholm havn. Per forudsagde igen at han mente vi ville fange 4 fisk i dag. Præcis 2 timer senere ankom vi til havnen og båden blev sat i vandet. Forventningerne var høje. Det var kun Team Lille My der mødte os i havnen denne gang. Jannick fra Lilly My havde en ny gast med der aldrig havde været på laksejagt før. De fik sat Rosa i vandet og vi satte kursen mod 40meteren. Det var diset, men der var godt udsyn og det virkede som om at det var morgendis der ville forsvinde i løbet af formiddagen. Så på trods af manglende radar drog vi afsted.
På et tidspunkt på vejen derud kalder Lille My op på VHF’en og fortæller at de sætter grejet her da de havde en del fødefisk på loddet. Vi ønskede knæk og bræk, men fortsatte mod ”vores” spot. Vel ankommet blev alle grejer sat. Det var med lidt besvær og mange ting drillede. Når downrigger var sat, røg nederste klemme, da linen ikke var sat langt nok ind. Så kludrede et par liner og der måtte sættes forfra. Så gled sideplaneren af og ned til blinket fordi den heller ikke var sat hårdt nok. Så det var en hård start denne gang. Da grejet endelig var sat og vi var klar til at få laks, kaldte Lille My op….Martin (gasten) fightede sin første laks. Fedt for dem, men straks spredte det lidt ængstelse hos os. Skulle vi have startet sammen med dem? Hvorfor havde vi så stort besvær med at få grejet sat? Skulle vi sejle ind på lavere vand?… Martin landede en flot laks på 10kg. En trolling fisker var født.

Vi fortsatte dog ufortrødent og fiskede nordpå. På VHF’en kom der løbende melder fra andre både som havde heldet med sig. Der blev meldt om ret store fisk på op til 13kg, Vi mærkede intet. Solen havde været lige ved at trænge igennem tågen, men langsomt trak tågen sig tættere sammen og vi var lige ved at overveje om det blev slutningen på turen allerede efter et par timer. Der begyndte at komme skidt i vandet og vi måtte hive grejet ind et par gange og rense det for en masse skidt. Efter en gang rensning af blink skulle jeg sætte downriggeren igen og da jeg lod loddet forsigtigt ned i vandet så fortsatte det blot mod bunden uden af wiren løb med. Wiren var knækket lige over klemmen. Det var dælme træls og jeg kunne lige så godt have strøet hundrede krone sedlerne ud og vandet. Heldigvis havde jeg ekstra lodder med og et nyt blev bikset på wiren med lidt bolte og møtrikker. Moralen var lav….det tegnede ikke på en succes. Per begyndte at tvivle på sine forudsigelser. Jeg var hammer træt og gik i kabinen for at få en lur. Der skete intet i den ½ time. Efter luren var det gastens tur og han tog en laaang skraber og blev vækket af hornet 45 minutter senere hehe.

Lille My kaldte op. Endnu en laksefight var i gang. Det var den velfortjent med tanke på deres sidste tur, men for pokker hvor var vi misundelige. Pludselig skreg den ene overflade stang…..FISH ON!!!!!!!!!….. Det var i min side og dermed min fisk. Vi begyndte at bjærge grejet. Argh.. 3 liner var kludrede sammen om den line hvor der var fisk på. Fisken sprang ud af vandet et stykke ude. Vi lod stangen stå og forsøgte at bjærge de stænger hvor linen var kludret sammen. Det lykkedes og fisken kunne efter alt det ballede fightes. Det kom tæt på båden, sprang helt fri af vandet. Landede på siden, rystede med hovedet og væk var den. Første mistede fisk ved bådsiden var en realitet. Vi bandede og svovlede, men nu vidste vi da at der var fisk. Fisken skød vi til en 3 kg fisk. Tågen lettede en hel den og det blev helt fint vejr. Vi hev alle grejer og power sejlede ud af området med tang og skidt. Ned til udgangspunktet og satte igen alt grejet her. Da fisken ikke var kommet om bord var reglerne de samme. Første fisk til den i hvis side den hugger. Nu troede vi lidt på det igen. Lille My meldte om en 7,8kg fisk de havde nettet.

Efter en times tid skreg endnu et hjul i skippers side. Det var dipsy stangen …. Der blev på kort tid revet 300 fod line af hjulet. Den blev bare ved med at tage line.. Da vi havde bjærget alt grejet var der 580 fod line ude. Jeg kunne begynde fighten. Det var en meget stærk fisk og hver gang jeg fik den ind på 150-200 fod, tog den en langt udløb og rev flere hundrede fod af. Det gentog sig nogle gange, men endelig kunne vi få den til overfladen så vi kunne se dyret. Den var ENORM synes vi. Laaangt over 10 kg. Per nettede laksen uden problemer og kæmpefisken blev trukket om bord. Mit livs fight. Den var så stærk og med lange seje udløb. Fedt. Samtidig meldte Lille My om endnu en laks på 5,7kg til dem. Nu var turen reddet for både Lille My og Team Emilie. Fisken blev målt til 105cm og 11kg rent. Ny PR efter blot 7 dage efter at have sat PR. Vildt!

Per ville dog stadig gerne have fisk. Så vi satte grejet igen og blev enige om at give det en halv time mere inden den lange tur mod havnen. Det begyndte at regne men vi fortsatte på jagt efter Pers fisk. 15 minutter senere blev dipsy’en udløst igen og der blev revet line af hjulet. Per for ud på dækket klar til at kaste sig over stangen, men i samme sekund blev stangen slap og fisken var røget af. Det var så irriterende, for det havde passet perfekt med en fisk til Per her lige til lukketid. Men sådan skulle det ikke gå…og dog. Da vi ryddede grejet, synes jeg at den nederste stang på riggen, var lidt tung at hive ind. Per fik overrakt stangen, med tanke på hvis det skulle være en fisk. Sørme om ikke en torsk med åben mund, blev landet. Så havde gasten også fået fisk hehe.

Sjovt nok blev alle fisk/hug foretaget i skippers side denne gang og på de nye blink jeg havde erhvervet mig. Det er utroligt som det er tilfældigt…eller er det tilfældigt?
Herefter blev kursen sat mod havnen og vi var inde cirka 18.30.
I havnen fik vi lige sludret med skipper og gast fra Lille My. Martin var meget interesseret i bådene og fiskeriet, men havde ikke tid til selv at få fisket. Som en sjov lille historie kan det oplyses at Martin allerede dagen efter, var ude og se på brugt båd

Jannick og Martin med deres fangst.

Så min vinderlaks ved siden af hehe.
Dagen efter fandt jeg ud af at en af de trolling både der havde været ude samtidig som os, var kommet i problemer. Vi hørte dog ikke noget omkring det på VHF’en da vi var inde et par timer før båden rigtigt bliver savnet. Det ender heldigvis lykkeligt. Jeg er glad for at have en håndholdt GPS og VHF på batterier.