Nattur på Storebælt – det smager af ost, men lugter af orm

Vi har tidligere været på flere natture på Storebælt hvor vi har fanget sej, makrel, torsk, hornfisk og mange andre arter. Sidste eller forrige år havde jeg Per og Sander med på nattur og det var også en god tur, så i år skulle det gentages.

Peter ville i egen båd og jeg skulle have Silas og Per med. Vi blev enige om at se om vi ikke kunne lave det som en uofficiel klubtur i Storebælt Småbådsklub regi, så lidt reklame på hjemmesiden blev lavet. Onsdag d. 17. juli skulle det være. Vi aftalte at dem som ville, med kunne mødes ved rampen i Korsør lystbådehavn.
Vi hørte ikke rigtigt fra andre, men planlagde turen alligevel. Jeg havde gjort alle stængerne klar med diverse rigs. Der var både til makrel, torsk, flade, pighvar og diverse andre ting. Da det blev onsdag, hørte jeg fra Sander, at Brian Sonne nok også kom på vandet og samtidig fik jeg en besked fra Gitte og Anders i smutten om at de også kom med. Fedt fedt, så var vi 4 både fra klubben.
Vi havde købt orm fra Topgrej og de var i topform. Store fede sprællevende orm.

Jeg skulle lige flytte båden i indkørslen inden vi skulle afsted. Det gjorde jeg bare med håndkraft og da jeg ville trække håndbremsen lød der et højt “klonk” og så gik håndtaget helt tilbage og traileren trillede stadig. Det vidste sig at det ene bremsekabel simpelthen var sprunget. Typisk.
Nå men afsted skulle vi så Silas og jeg listede ned til havnen (cirka 1 km) og blev mødt af Smutten, Dylfi samt Per. Som sædvanlig havde Per favnen fuld af kage….
Vi fik hilst på og Silas drønede ned og legede med Magnus fra Smutten, mens vi satte båd i.

Brian lå allerede ude på vandet og fiskede. Vores plan var klar. Vi ville starte med de flade og senere ville vi gå over til makreller og så forsøge os ved lyset fra pylonerne, når mørket faldt på.
Sander i Dylfi havde taget den erfarne Søren-Anker med, for at sikre sig at der i hvert fald var en ombord, der kunne fiske, men Sander turde kun satse på det sikre. Vi havde hørt fra Brian, på VHF’en, at han fangede makreller, så derfor ville Sander smide sig i røven af Brian og lukrere på Brians stime.
Smutten ville med ud og prøve de flade. De havde næsten mistet troen på at der fandtes en fladfisk med røde pletter, de havde nemlig aldrig fanget en.
Vi drønede fra havnen og vi landede på fladespottet sammen med Smutten.

Vi tog en del drev og fik landet en fin fin Ising igen.

Denne var noget mindre en Silas ising på 540 gram fra sidste tur, men en fin en til Skipper på 370 gram. Det blev også til en lille ulk. Smutten meldte at de sørme havde fået en rødspættet rødspætte ombord og troede nu igen på at den fisk virkelig fandtes. Vi tog en del drev mere, men der var ikke meget gang i den. Vi kaldte op og hørte hvordan det gik hos de andre både. Ingen havde stor succes med noget.
Vi valgte at gå over og kaste anker ved pylonen, men vi kastede en 10kgs rubby dubby pose ud. Vi smed et par forfang med sildestykker ud og en fladfiske forfang på bunden og et makrelforfang ud. Smutten lagde sig tæt ved for at se om missionen lykkedes.

Imens vi ventede pakkede Silas og Per ellers kagerne ud.

De andre prøvede lidt pirkefiskeri ved pylonen imens. Intet skete. Vi teste lidt Panoptix og det er jo vildt hvad man kan se på det. Vi kunne se tobisen og makrelforfanget der blev hevet op og ned i vandet. Men ingen fisk….hvilket den udeblevne fangst også viste.

Klokken nærmede sig midnat og Silas smed sig i soveposen.

Vi forsøgte lidt ved begge Pyloner og der blev hevet enkelte småtorsk op.

Pludselig kom Silas ud. Han var dårlig og ville gerne i land. Jeg ringede til fruen og aftalte at vi sejlede ham i havn. De andre ville forsøge ved lavbroen og vi aftalte at vi bare mødtes med dem der igen.
Da vi havde afleveret arvingen i havn og sejldede ud igen, mødte vi Brian, som var på vej i havn. De stoppede turen her og de ønskede os knæk og bræk resten af natten.
Da vi landede ved lavbroen havde Dylfi og Smutten testet en masse steder, men uden held. Vi lå og sejlede rundt, men vi kiggede på ekkoloddet. Der var intet af se nogle steder. Pludselig hørte jeg en underlige smaskelyd i mørket…jeg fandt telefonen frem, tændte kameraet og tog et billede mod lyden. Blitzen flæsende gennem mørket og afslørede i et kort sekund, en Per med flødeskum om munden..

De næste par timer forsøgte vi en masse omkring lavbroen, men forgæves. Smutten takkede af ved 03 tiden og sejlede mod Skælskør. De tog disse smukke billeder på vej i igennem Skælskør indsejlingen.

Det var en rigtig flot nat.

Vi tog over til et hvillinge spot og forsøgte os der. Der bliver pillet ved krogene og det lykkedes os at fange en lille undermåler af en hvilling. Da solen stod op sejlende vi retur mod en andet spot ved højbroen. Her fik vi en times tid til at gå med at prøve efter de flade, men de var ikke stået op endnu. Da klokken var 05 sejlede vi til første spot fra dagen før og fik et par skrubber. Kl. 06 kunne vi ikke mere. Vi var slået af den dårlige fangst og meldte til Dylfi at vi ville sejle ind. De blev lige ud en halv time mere end os, men fangede ikke yderligere.

Det var en rigtig hyggelig, sjov og flot aften/nat/morgen på trods af de flade fangster.  En stor naturoplevelse.

På vej hjem spiste jeg en ostemad og sagde til Per. Det er sgu underligt at spise den her mad, hver gang jeg tager en bid, så smager det af ost, men lugter af orm…. Så hulkede vi af grin.

Tak for en rigtig god tur til Brian med besætning, Smutten med besætning, Dylfi og Søren-Anker.