Klintecup 2014

Team Emilie med gasten Per deltog i Klintecup 2014 d. 18-19. april.

Vi havde snakket lidt med Bjørn fra Team Terkel om at vi kunne følges lidt rundt dernede og udveksle lidt positioner m.m. Team Terkel er jo mestrene på Bornhom, men ikke så hjemmevante ved Møn.
Der havde været en del aktivitet i havnen i ugen op til konkurrencen og der blev fanget godt med fisk.
Vejret skulle dog blive betydeligt værre op til weekenden hvad vinden angik. Så vi var noget nervøse over om vi overhovedet kom afsted. Torsdag så det dog ud til at det lige kunne gå.
Da skippermødet lå meget tidligt (kl. 05.30) valgte vi at tage derned torsdag aften. Det samme gjorde Team Terkel.
Per mødte op hjemme hos mig ved 16 tiden torsdag og de sidste ting blev lidt ordnet. Jeg havde brugt lidt tid på at få monteret min sonarhub og transducer. Kl. 16.30 cirka blev kursen sat mod Klintholm havn.
Efter et benzin-stop og en tissepause drejede vi på motorvejen og ved sammenfletningen gled vi ind direkte bag Team Terkel. Hvad er oddsene lige for det? Nå meget sjovt. Ved Stege måtte vi dog ind og tanke båden og Terkel fortsatte mod Klintholm.

Da vi ankom til Klintholm startede vi med at gå til stævnekontoret og fik meldt os til samt udleveret klistermærke og blink. Der  var et blink af frit valg til hver deltager, samt et blink til båden.
Herefter var det bare at få smidt båden i og finde en plads mellem alle de andre både. Det gik fint og vi kom til at ligge i den  gamle havn yderst på den midterse bro med Terkel på modsatte side af broen. Vi fik snakket lidt med Team Terkel som denne gang  bestod af skipper Bjørn og Martin fra Team Jason. Vinden var hård og der var skumtoppe på de store bølger og det så bestemt ikke ud  til at ville blive sejlvejr allerede 7 timer senere.

Sulten begyndte at melde sig, så vi gik en tur op i Møn trolling hallen og fortsatte over på restauranten. Vi sendte besked til  Terkel om at vi købte et par pizzaer og at de var velkomne til at kigge ind. De planer blev dog hurtigt ændret da beskeden fra  kokken var, at vores pizzaer var de sidste der blev lavet denne aften. Så Terkel drengene måtte nøjes med feltrationer i båden, men  sådan et par krigere er jo også vant til den føde 🙂
Da vi vendte tilbage fik vi besøg af Terkel drengene igen og under påskud af liiige at skulle se en HDS9 i funktion, fik Bjørn snuppet et par gode waypoints fra os. 🙂 Det var nu helt efter aftale 🙂 Der hang sørme også en lille gave fra Big Bandit i form af et blink. Jeg var lidt i tvivl om det var fordi han mente at blinket ikke ville fange noget, men taget i betragtning at Kim ikke deltog i konkurrencen, så valgte jeg at tro på at han mente det kunne fange fisk 🙂 Vi hoppede over i Terkelskuden og fik lidt
varme og en enkelt skarp. Klokken nærmede sig midnat og uret ville ringe kl. 04.50 så vi takkede af og hoppede i kanen.

Klokken 05.00 bevægede vi os søvndrukne mod købmanden. Morgenmaden blev købt, toilettet klaret og så var vi klar til skippermøde.  Det blæste stadig en del og vi var lidt slukøret. Men til skippermødet blev det meldt ud at det ville blive godt i løbet af  morgenen. Starten blev udsat 1 time, til kl 7 og til gengæld blev fisketiden så udvidet i den anden ende. Det betød at brikkerne  først skulle hænge på tavlen kl. 19 i stedet for kl. 16. Kanon beslutning.  Vi gik tilbage og begyndte at klargøre båden. Jeg ville lige tjekke at Terkel kunne se mit AIS signal, men det kunne de ikke. Vi  rodede lidt med det, men endte med at sejle ud uden at de kunne se os via AIS.

Ved havneudløbet lå der en kæmpe skude og spærrede det meste af udsejlingen. De var ved at lave mole og efterlod et lille hul på omkring 4 meter.
udsejling

Ude af havnen var der nogle kæmpe bløde dønninger, men vinden var løjet helt af.  Starten gik på VHF og vi satte kursen ud mod vores startpunkt. Vi skulle mødes med Team Terkel derude. Velankommet til spottet begyndte vi at sætte grej mens fangsterne begyndte at tikke ind på VHF. Vi kaldte Team Terkel et par gange men forgæves. Til gengæld fik vi fat i SIF med skipper Jan. Han deltog heller ikke i konkurrencen, men var på vandet alligevel.

Et par timer senere havde vi stadig ikke mærket noget. Vandet var nu fladt og solen skinnede. På AIS’en kunne jeg se at Team Terkel  var i nærheden. De kunne stadig ikke se os, men vi kaldte dem op. Der var meget støj på og vi opgav samtalen med dem. Jeg begyndte at tro at det var mit setup der var noget galt med, men andre vi talte med gik fint igennem og hørte os fint. Det skulle senere vise sig at Team Terkel fint kunne høre andre, men ikke selv sende. Radioen blev efterfølgende dømt defekt.
Timerne gik og vi prøvede alt muligt. Forskellige agn, farver, flasher, dybder og fart. Det blev til 6 torsk og 2 hornfisk. Vi har  før fanget et par torsk hernede, men så mange har vi ikke taget før. Det var lidt frustrende. Over middag kom lyden vi havde ventet på. Knarren på yderste sideplaner med Nils Master gik. Efter en relativ kort fight lå en flot laks på 5kg i båden til skipper. Efter meldingerne på VHF’en så var det dog ikke en fisk der var nødvendig at indveje i konkurrencen 🙂

Vi hørte en melding fra en meget forpustet trollingfisker der var godt oppe og ringe. han havde taget en kæmpelaks og han mente den var over 20kg. En mere rolig fisker på VHF’en sagde tillykke og bad ham veje den inden han gik helt op i limningen 🙂 Den blevet  vejet til omkring 19kg i båden, men endte med en vægt på 17.900 kg til indvejningen og blev vinder fisken.

Vi kom aldrig rigtig til at fiske præcis hvor vi plejer da vi kom på en lidt skæv kurs for at komme udenom en masse både. Men på et tidspunkt kommer vi i nærheden af Team Snehvide som vi kan se ligger på samme korte strækning og troller op og ned. Jeg siger til Per at vi sgu nok skulle tage og blive i området. Men af vane gør vi som vi plejer og det er at fortsætte derud af. For os sker der ikke mere denne dag, andet end en solskoldning i det fine vejr og ved 17.30 tiden hiver vi klumperne og drøner mod havnen.

Team Terkel er i havn og vi mødes lige. De har valgt at stoppe i konkurrencen både pga. vejrudsigten som ser rigtig skidt ud for lørdagen og så fordi deres VHF ikke virker. Vi følges op til fiskehallen og jeg afventer at indvejningen er færdig så jeg i ro og mag kan filettere min lille fisk. Der er lidt tvivl om hvornår der sker noget i hallen og jeg misser da også de første 3 minutter af mødet. Der bliver fortalt hvilke fisk der er fanget og at man vil vente til skippermødet næste morgen med at tage stilling til om dagen aflyses eller der skal fiskes.

Vi tøffer ned og rydder lidt op i båden, snakker med nogle andre fiskere. Tænder op i Cobb grillen og griller lidt pølser og brød.
20140418_212937
20140418_212953

Det er hygge. Jeg havde lidt bøvl med at mit paddle wheel der viser fart gennem vand, bliver slået fra når jeg bruger min sonarhub. Kim Big Bandit måtte hidkaldes og mens Per snorkede i kabinen fik Kim fikset min opsætning og jeg blev lidt klogere på Lowrance 🙂
Herefter var det i kanen og vækkeuret sat til 04.50 igen. En enkelt gang oppe og pisse, vinden var taget til.
Kort efter ringer vækkeuret. I tøjet, til købmanden og så til skippermøde. Glemte toilettet så sidder lidt på pinde til skippermødet. De siger ok til start og kl. 14 skal brikken hænge på tavlen. Jeg skynder mig på lokum og mødes bagefter med Per i båden. Jeg opdager at jeg i skyndingen har glemt startbrikken. Per går tilbage efter den. Vi snakker om 10 minutter efter skippermødet, men der er låst af og ingen at finde. Per finder en af arrangørerne på bådbroen der siger at vi skulle have været til skippermødet. Det var vi jo, men det var åbenbart ikke godt nok. Per får besked om at vi kan prøve at finde en af de andre arrangører, men det er umuligt. Vi dropper det og sejler ud. Så må vi senere finde ud af om vi er disket eller ej. Jeg synes dog det er spøjst at man ikke kan vælge at sejle ud senere fx. Brikken skal jo bare være fjernet når man sejler ud!

Nå men der er noget mere rusk i vinden her på 2. dagen. Vi har besluttet at fiske i kondomet og tilbage igennem bananen. Vi kan sejle med 9-12knob mod kondomet og der bliver banket lidt i bølgerne. Da grejet er sat er det egentlig ok at være på vandet. Der sker ikke så meget, men der er meget at lodde. pludselig går en af stængerne på downriggeren og Per tager stangen. Stangen var sat  kort efter wiren så fisken er hurtigt bag båden. Den tager et spring ud af vandet og pisker hen over overfladen. Den dykker og tager den på tværs ind bag båden. Fanger en line fra en anden downrigger stang. Jeg må løsne bremsen på den anden stang og nu kan Per få fisken over til sin side igen. Den slipper taget i den anden line og vi kan nette en fin lille 4,5kgs laks.
20140419_081724

Vi får igen et par torsk på nederste rig og de bliver gemt til Pers mor, som gerne vil have torsk.
På vej mellem kondomet og bananen hviner yderste sideplaner med Nils Master igen. Denne gang bliver der trukket noget mere line af og mere hidsigt end de tidligere fisk gjorde. Vi skynder os at fjerne de andre stænger og jeg tager stangen med fisk. Når lige at mærke et træk og så er fisken væk. Satans! Der sker ikke mere og vi troller mod havnen. I havn står Pers hustru, mor og en nevø og venter. Vi får hilst på og Per låner båden og giver sin mor og nevø en tur ud på vandet. Der er læ ved havnen så de kan få en god tur.

Vi får båden på land og rigget af. Går op til pølsevognen og får et par hotdogs og ser lidt af indvejningen. Herefter går der 1½  times tid før afgørelsen bliver offentliggjort. Største Laks er på 17,900 kg og man skulle over 11,2kg for at være med i de 10 bedste laks. Der er indvejet 1 ørred på 6kg som også får en præmie. Efter aftale kører Per med sin familie hjem og jeg snupper de 2 timer hjem alene.

Et godt arrangement som dog kunne optimeres lidt i forhold til info omkring hvordan der foregik ting i hallen samt det omkring brikkerne.

Vi er nok med igen næste år hvis det bliver arrangeret igen.

2 Comments on “Klintecup 2014”

1. Hej Kristian.
    Altid nogle fine beretninger du skriver.
    Vi havde samme oplevelse som dig med Klintecuppen.
    Det kneb ganske gevaldigt med informationerne, og tiderne for hvornår der foregik noget. Vi har lige været til trollingmaster, og der er der altså helt anderledes styr på det.
    Men okay, det er frivillige og sandsynligvis i fritiden der arbejdes med Klintecuppen.Og det er helt sikkert et ganske stort arbejde.
    Så vi lever med det, og er da sansyndligvis også med til næste år.
    Med venlig hilsen fra Team Helle

2. Hej Hans-Henrik

Tak og tak for kommentaren. Altid rart at nogen gider bruge tid på en kommentar 🙂
    Ja det er frivillige og første gang for det stævne, men håber de bruger det som konstruktiv feedback.

Jeg håber at kunne deltage i TMB 2015, måske som gast i første omgang. Så kan jeg med selvsyn få at se hvordan de afvikler et så stort stævne.

Jeg håber da vi ses til Klintecup næste år og så må jeg lige se om jeg kan finde Team Helle 🙂 Kunne være sjovt at hilse på og sætte ansigter på team navnene 🙂