Jeg fik jo skiftet min starter hos Vestsjællands MarineService for 2-3 måneder siden. For små 4 uger siden var jeg så ude og sejle (måske tur nummer 3-5 stykker efter skiftet af starteren) med familien. Da vi kom hjem ville jeg lige skylle motoren med ferskvand. Da jeg drejede nøglen kom en meget grim lyd fra motoren. Jeg hev hætten af og prøvede en gang til. Jeg kunne se at starteren skød og tog indgreb, men så snart der kom modstand fra svinghjulet, så blev hele starteren skubbet ud og så blev der filen tænder på svinghjulet i stedet for. Jeg skyndte mig at stoppe og nærstuderede starteren. Der lå metalspåner omkring starteren og der hvor den rammer svinghjulet. Ved at bruge en skruetrækker kunne jeg trykke starteren ud og væk fra svinghjulet med relativ lille kraft. Så det var helt klart hvad årsagen var. Hvorfor starteren så kan rykke sig ud er stadig uklart.
Jeg kørte ned til Per med båden og så med det samme problemet. Men han ville snakke med Mercury Danmark og have dem til at bekoste en ny starter og et nyt svinghjul. Der blev taget et par billeder til dokumentation og sendt til Mercury DK. De efterfølgende 3 uger gik med at rykke Per for svar, som så rykkede Mercury DK for svar. Pludselig meldte Mercury DK deres ankomst. De ville selv se det. Så en torsdag morgen kom deres tekniker ned til Vestsjællands Marine Service. Han kiggede også på problemet og tog nogle billeder. Han eller Mercury DK kunne ikke tage stilling til hvad der skal ske, så han skulle sende det hele til USA hvor Mercurys hovedsæde skal tage stilling til hvad der skal ske. Problemet er selvfølgelig at den starter jeg fik sat i, var en erstatningsmodel. Dvs. at den originale starter var blevet erstattet af en anden type og dermed også et andet design. Den skulle monteres på en lidt anden måde end den originale og hvis det viser sig at det er årsagen så kan det jo potentielt være en problem over hele verden.
For mig som lægmand, ser det ud til at det gummiophæng som starteren sidder i, kan give sig alt for meget. Desuden holder boltene kun gummiet inde men selve “ørene” som gummiophænget sidder i, kan bevæge sig ud over boltene og dermed give afstanden. Jeg har selv forsøgt at sætte et par spændeskiver mellem boltene og gummiophænget, der helt dækker både ophæng og “ørene” og så kan starteren ikke rykke sig, og fungerer fint. Det er sådan jeg bruger motoren pt, for sejlerlivet kan jo ikke stå stille mens jeg venter på svar 🙂
Jeg har ringet et par gange i dag for at rykke for svar, men kan desværre ikke træffe Thomas eller Per pt.
Jeg opdaterer når der er nyt i sagen….
*****update*****
Thomas fra Vestsjællands Marine service ringede mig op den anden dag og fortalte at han nu havde hørt fra Mercury DK. Der var endnu ikke en reaktion fra Mercury USA, men Mercury DK havde nu valgt at de ville dække udskiftningen af starter og svinghjul og at Thomas bare kunne gå igang. Så nu afventer jeg bare at Thomas ringer og siger at delene er kommet hjem. Det kan jo gøre en lidt usikker på om fejlen kan ske igen når nu ingen endnu ved hvorfor det skete på den anden starter, men lad os nu se.
*****update*****
Så har jeg været hos Per og Thomas igen. Fik monteret ny starter og svinghjul. Denne gang var der en pose med nye bolte og store spændeskiver med. Så nu ser det også mere rigtigt ud. Den kan i hvert fald ikke lave samme fejl mere.