2 tosser på Østersøen

Ja det kan kun siges med et ord….eller 2… lorte sæson. Vi er kommet af sted 3 gange pga vejret og har kun 2 laks at vise for det. Det er på godt gammelt jysk TRÆLS!

Nå vejrudsigten lovede godt vejr onsdag d. 26/4. Efter at endnu en weekend blæste væk og jeg vidste at Per gik hjemme på ferie og kedede sig, så tog jeg fat I kraven på chefen og fortalte ham at jeg holdt en fridag onsdag. Chefen har nok ikke helt samme opfattelse af historien, men fri fik jeg. Nu steg spændingen og de første dage af ugen gik hurtigt. Nu skulle det være…super vejr og laks i båden. Alt var klart og vi havde hørt fra Ole (formanden for Storebælt småbådsklub) at ham og Torben også skulle ud. Tirsdag om eftermiddagen ændre vejrudsigten for onsdag sig pludseligt…nu skulle det blæse op om eftermiddagen og inden steg vinden også lige et par hak. A-men-for-helvede-da-også-hvor-var-det-belastende. Men af sted skulle vi. Jeg hentede Per kl. 04.30. Vi valgte at tage den lidt med ro for vinden skulle også lige lægge sig fra natten af. Så vi kørte lidt senere hjemmefra end vi plejer og jeg fik en sms fra Ole om at hvis vi kunne finde brød på vejen så var der kaffe i lejligheden.

Ole har en fin lejlighed lige ud for bådbroen i Klintholm havn. Som sagt så gjort. Vi fandt en bager med lidt brød og vel ankommet i Klintholm havn fik vi sat båden i vandet, sejlede over til bådbroen og gik op til morgenbordet.

Der var en fantastisk udsigt fra lejligheden og ikke mindst altanen. Tænk at have sin båd liggende lige udenfor vinduet… lækkert.

Under morgenmaden fiskede Ole og Torben lidt efter hvor vi skulle hen. Jeg gav dem et par positioner hvor vi regnede med at der var fisk. Per og jeg strøg ned i båden og ud mod fiskepladserne. Ole og Torben skulle lige have klaret madpakkerne osv.

Det gik rimelig fint ud til møllerne med 18 knob.

Vi fik sat grejet og kunne hurtigt konstatere at det ville blive en gyngetur hele dagen. Der var lidt møg i vandet, men det gik. Timerne gik og der sket ikke en dyt. Jeg havde taget gasgrillen med og Per havde provianteret. Så vi fordrev tiden med lidt pøller, selvom Per havde dårlig samvittighed over ikke at nøjes med sit medbragte nupo pulver.

Vi talte lidt sammen med Ole og Torben på radioen og de nærmede sig nu os og et af de punkter vi havde givet dem. Vi havde selv et skrald på en overfladestang der hurtigt viste sig at være en stor fed hornfisk kroget af enkeltkrogen i nakken.

Kort tid efter meldte Ole ud at de havde fået en laks på omkring 4-5 kg på første punkt fra os. Ja ja bevares…det er jo fint nok at skaffe dem en laks. Det var dem vel undt. Vi drejede omkring og sejlede nu selv efter vores punkter.

Der var masser at lodde og jeg har aldrig før set så mange klatter af fødefisk over det hele.

Vi lå nu I røven af Ole og fulgte dem rundt mod vores næste punkt. Pludselig kalder Ole op og siger at de nu har taget en flot 9 kgs på det andet punkt…..

Ja…. det var jo også fint…..for dem….. hehe

Til sidst tog jeg et lille trick ud af ærmet. Et setup som har givet en del fisk hos Team Lille My. Den blev sat og efter 30 minutter blev den flået ud af klemmen og et lille udløb blev taget. Vi ryddede grejet og jeg begyndte at “fighte”. Der var ikke meget modstand, men lidt.. jeg var i tvivl om det var endnu en hornfisk, men pludseligt kunne jeg se en fin finne og ryggen af en fisk. Per fik fat på nettet og lige da fisken var der hvor jeg normalt ville træde tilbage og lade Per komme til, rettede stangen sig ud og fisken var væk. En fin havørred eller en lille laks på 2-3 kg undslap. Nu var humøret ikke så højt længere. Bølgerne havde lagt sig lidt og vi fortsatte et par timer endnu. Ole og Torben havde fået hvad de var kommet efter og var begyndt indsejlingen tidligere. De havde fået en båd på slæb som havde en havareret hoved motor og var på vej ind med en lille 4-5HK cirka 10 mil fra havnen.

Vi trak grejet op og sejlede i havn. Vi var lige forbi og sige farvel til Ole og Torben som fornøjet meldte at jeg gerne måtte få positionen på Stege fiskehandel. Høhø

Jeg er godt nok spændt på om det blev sidste laksesats for Team Emilie i år. Det er simpelthen det værste lakseår nogensinde for os.