Lakse revanche

Efter kun 1 fisk landet på de sidste 3 ture, var selvtilliden dalet. Hvad gjorde vi forkert, var farten rigtigt? Var det de forkerte blink? Fiskede vi i det rigtige området? Team Lille My skrev en besked. Søndag blev det rigtig godt vejr….skulle vi afsted? Jeg var meget opsat på at få revanche så vi aftalte at mødes tidligt på Klintholm havn søndag morgen. Jeg tjekkede fangstrapporter for dagene op til weekenden, hørte mig lidt omkring og lurede også lidt på AIS data. Jeg synes der var en klar tendens nemlig at der blev fanget rigtig godt syd for separeringen. Så selvom det ikke var kendt farvand så ville jeg satse på det område. Samtidig havde min hjerne været ved at nedsmelte over at tænke over farten ved trolling. Nogle sagde langsomt over grund, andre hurtigt. Nogle mente at farten gennem vand var vigtigst andre at det var ligegyldigt. Jeg besluttede at gå “back to basic”. Så jeg ville bruge mine 4 gamle tommelfingerregler for farten. Nemlig et udgangspunkt på 2,5 knob fart over grund, wiren i 45 grader, wiren synger og der løber ind i mellem luftbobler ned ad den og sidst med ikke mindst at blinket går fint ved bådsiden.

Jeg aftalte med Per at vi skulle køre hjemmefra ved 03 tiden natten mellem lørdag og søndag. Alt var gjort klar og jeg gik tidligt i seng. Fruen var ude med nogle veninder, så jeg satsede på at hun var hjemme inden vi skulle afsted. Det passede faktisk med at hun var hjemme da alarmen på telefonen ringede. Jeg stod op og kom i tøjet. Per sendte en besked om at han var lidt forsinket. Det viste sig at han havde været ved at køre en fulderik ned på vejen. Manden lå på jorden med stængerne ude på vejen. Han blødte lidt fra ansigtet og ved siden af lå krykken. Per forsøgte at finde ud af hvor slemt det stod til, men kort tid efter kom en fuldebøttens makker slingrende… han tog den anden under armen og så fulgtes de videre..

Vi satte kursen mod Klintholm godt spændte, men Per turde dog alligevel ikke komme med en forudsigelse på fangsten. Vi landede i havnen kl. 05 og der var travlhed ved de nye ramper. Vi fortsatte som sædvanlig ned til den gamle rampe hvor vi kunne køre lige til. Der lå nogle både ved kajen, men vi fik sat i og sejlede over og fik en plads. Team Lille My ankom kort efter og fik sat i. Jannick havde haft travlt. Han havde fået svejset targabøljen i løbet af ugen, fået svejset stangholdere på og monteret radar. Desuden havde han skiftet wiren på begge downriggere. Det var ikke blevet til så meget søvn, men Team Lille My var også helt klar.

På havnen talte vi lige med en gut fra Storebælt småbådsklub (Frederik). De havde fisket om lørdagen også og haft et fantastisk fiskeri nord for separeringen. Der var blevet meldt om masser af skidt i vandet sydpå. Shit mand…. nu blev hele vores sats sydpå rystet. Hvad faen skulle vi nu gøre… Men jeg holdt fast. Vi blev enige om at vi ville give det et par timer sydpå og hvis der ikke skete noget, så kunne vi trække klumperne og fise op nordpå. Starten gik og vi satte kursen mod solopgangen. Der havde været tæt tåge på vejen mod Møn, men der var heldigvis rigtig god sigt i havnen og på vandet. Efter en 20 minutters sejllads kaldte Team Lille My op. De havde lidt bøvl med motoren, men ville i første omgang selv tjekke det. Vi sejlede langsomt fremad og afventede status på radioen. Efter 10 minutter melder Jannick tilbage at han har fået skiftet tændrør og nu spinder alt igen. Vildt nok at gøre det på søen, men han er jo en erfaren herre hehe. Jeg havde tabt motorskjold, tændrør og diverse nøgler og mobiltelefoner i vandet ved sådan en reparation hvis det havde været mig hahaha.

Vel fremme ved vores nye spot begyndte vi at sætte grej. Per gik ikke kun “back to basic”, men nægtede også de lidt mere moderne fiskeredskaber såsom planerboards. Men det er faktisk ok for så fisker vi med sideplaner i den ene side og planerboards i den anden side. Så kan man ikke bagefter sige at vi skulle have prøvet det ene eller det andet. Per havde fået sat downriggeren, men bøvlede med første sideplaner som blev ved med at hoppe ud af klemmen. Jeg havde fået sat 3 stænger på planerboardet i den anden side. Vi var 15-20 minutter inde i fiskeriet med en fart på 2,5 knob og pludselig fleksede den ene downriggerstang i Pers side og linen blev trukket ud af klemmen. Der var sgu fisk på. En stille og rolig fight uden de vilde udløb blev afsluttet med en fin netning af en 4,5 kgs laks. Vi var helt rundt på gulvet. Ny plads, back to basic og vi havde slet ikke sat alt grej eller fået klargjort nogle kamera eller lign. Nå men fisken blev vejet og lagt i kassen.

Mens vi står og gør klar til at sætte grejet igen, går den ene stang på planerboardet. Vi rydder det grej vi havde sat i min side og efter endnu en kort og rolig fight kan Per lande en 8,5 kgs laks til mig. 2 fisk indenfor 30-40 minutter. Det er helt vildt. Vi får taget lidt billeder og ryddet op og sat alt grejet.

Vi gør klar til langsomt at dreje rundt og sejle igennem spottet igen. Der er noget strøm og grejet står meget skråt til tider. Vi døjer lidt med noget kludder ind i mellem hvis vi er kommet til at dreje for skarpt. Så der går lidt tid med at løsne knuder osv. Der er faktisk også stadig lidt skidt i vandet så ind i mellem skal der også renses for græs. Team Lille My melder nu også om laks i båden. Det kunne ikke være bedre og vores sats har allerede givet pote. Der bliver faktisk meldt mange fangster ind på radioen i vores område.

Efter nogle timer uden så meget på loddet dukker der lidt buler op på bunden. Per siger at om ikke andet så vil han også have lidt torsk med hjem. Der er omkring 112 fod dybt og han kører downriggeren ned i omkring 100 fod. Efter 5 minutter ryger klemmen og stangen står tungt. Jamen så er der god torsk på.. Per tager stangen og mærker lidt efter….det er sgu nok ikke torsk. Grejet bliver ryddet og Per kan fighte hvad der skulle vise sig at være PR. Jeg får nettet en flot 11 kgs laks til Per.

vlcsnap-2016-03-15-14h33m58s737

vlcsnap-2016-03-15-14h27m26s117

Stort tillykke med PR.

Ida der er med farmand på Team Lille My kalder op og fortæller at hun har mistet en rigtig rigtig god fisk. De havde begge siddet og kigget bagud og pludselig var en laks hoppet fri af vandet. Men der var ingen stænger der rørte på sig og de havde kigget lidt forvirret på hinanden. Pludseligt havde fanden så taget ved den ene sideplaner og stangen var krøllet sammen. Desværre var den hoppet af efter en 10 minutters fight.

Vi lå og cirklede rundt i samme område. Wiren sang, farten sagde 2,3-2,5 knob over grund og boblerne løb ned af wiren. Klemmen blev udløst og downrigger stangen i min side bukkede ned, rejste sig med et svirp og stod så slapt. Fisken var allerede stået af inden det rigtigt begyndte. Æv æv. Team Lille My kunne melde om endnu en laks i kassen. Flot. Der var vist mange fisk i området for der var rigtig mange på vandet og der blev fanget rigtig mange fisk. Et par timer før vi ville stoppe tjekkede vi grej for sidste gang. Per havde lagt sine grejkasser på gulvet og der var stænger alle vegne. Da han skulle tage sideplaneren synes han at den var lidt underlig og gav stangen til mig, da det var min tur. Der var sgu fisk på, men i stedet for at rydde op før fight, så begyndte jeg bare at fighte fisken. Per stod klar med nettet. Det var en mindre fisk, men stadig en 3,5-4 kgs laks. Den kom ind til båden et par gange, men nettet fik sat sig fast i et par af de stænger der stod henslængt og Per kunne ikke nette den. Så stak fisken af i et sprint på tværs bagom båden og line snoede sig ind om downrigger wiren der stadig hang og dinglede lidt over vandet. Jeg lavede en manøvre med stangen for at få linen på den rigtige side af wiren, fisken vred sig og vupti var den fri. Jeg råbte og bandede lidt. Mest fordi det var så dumt at stå i alt det rod og vælte rundt og have kaos og så miste en fisk på grund af det. Det var så ærgerligt, men jeg måtte glæde mig over at der stadig var 3 laks i kassen og vi havde haft 5 tilbud i alt. Næste gang skal der være mere disciplin og orden på båden hehe. Team Lille My fik endnu en laks og nu havde vi 3 i kassen på hver båd. Det var fandme en god dag.

Vi begyndte sejlturen mod havn og vandet havde lagt sig meget. Der var helt fladt blødt vand på det på det sidste stykke. En fantastisk tur var slut og revanchen fra de sidste par ture var en realitet.

Team Emilie endte med 4,5kg 8,5kg og 11kg
Team Lille My endte med 3,8kg 5,2kg og 5,7kg

10399739_453391371536766_6126836487597043660_n 10343676_453391351536768_2366954691347418950_n

Det var et helt lakse eventyr igen. Nå ja og ps… vi brugte IKKE nasty boy, Danish lure, Grizzly eller andre af dem der bliver skamreklameret for pt. Vi brugte gode gamle Toby blink og nogle unavngivne nogle.