Sidste gang jeg skulle køre hjem fra Møn hang bremsen på det ene hjul på traileren. Samtidig var traileren begyndt at ryste når jeg ramte en bestemt hastighed. Alt sammen tegn på at det var tid til et grundigt eftersyn af dæk, bremser og lejer. Desuden var fælgen og begyndt at se lidt kedelig rusten ud. Her er en lille DIY guide til hvordan jeg fik skiftet mine lejer og bremser på min Brenderup 1800kg trailer med en KNOTT aksel. Det kan være anderledes på din hvis det er en anden type aksel, men grundprincipperne er nogenlunde ens.
Start med at løsne boltene mens hjulet stadig står på jorden. De skal kun lige løsnes. Herefter løfter du traileren med en donkraft. Husk at understøtte med nogle bukke lavet til formålet eller noget kraftige træblokke. Du må ikke lade donkraften stå med vægten alene. Den kan smutte eller miste tryk.
Når traileren er hævet kan boltene løsnes helt og hjulet fjernes. Husk at håndbremsen skal være slækket for at kunne få tromlen af. Nu skal støvkapslen fjernes. Man kan få en speciel aftrækker til den, men jeg plejer at slå forsigtigt med en lille hammer først fra den ene side og så den anden. Sådan at kapslen vrikker sig løs. Herefter skal flangemøtrikken af. Det kan kræve specialværktøj. På min er det en top i størrelse 36″ der skal bruges. Den måtte jeg ud og låne mig til. Med flangemøtrikken fjernet er tromlen klar til at blive afmonteret. På bagsiden af ankerpladen, altså den bagplade hvor tromlen sidder foran, er der en mekaniske til at stille på hvor lang ude bremsebakkerne er stillet. På min er det meget nemt. Det er en bolt som man kan løsne. På andre skal man bruge en skruetrækker og gennem et lille hul forsøge at skrue en takket bolt rundt.
Det kan godt være lidt svært at få tromlen af. Lejet sidder fast i tromlen og kan sidde godt fast på akslen. man kan sikkert også få en aftrækker til tromlen, men man kan også sætte et par bolte i igen og så vrikke det lidt.
Når tromlen er af skal bremsebakker og tilbehør fjernes. Start med at løsne bolten der spænder bremsebakkerne ud. Herefter kan fjederen der holder den bagud vendte bremsebakke på plads, fjernes. Nu kan fjedrene fjernes en ad gangen og herefter bremsebakkerne og knæled. Til sidst kan resten af udvidermekanismen fjernes. Når alt er fjernet tjekkes bremsekablet lige. Det skal gerne kunne bevæge let.
Knæleddet og bagpladen renses med en stålbørste. Man kan male bagpladen, men i så fald skal akslen tildækkes grundigt, hvor lejet skal sidde. Knæleddet smøres med noget marinefedt. De nye bremsebakker klargøres. For at få de rigtige bremsebakker er der 2 ting du skal måle. Bredden af de gamle bremsebakker (mine var 40 mm bredde) og så skal du måle inderste diameter på tromlen (min var 250 mm). På diverse hjemmesider skal jeg så kigge efter KNOTT bremsebakker 250/40. De nye bremsebakker gøres klar. Du kan med fordel lige slibe bremsebelægningen med noget sandpapir. Bremsebakkerne monteres efter vejledningen. Det kan være godt at tage billeder af hvordan det sad før hvis du skulle blive i tvivl.
Hvis lejerne skal skiftes så fjernes først pakdåsen fra bagsiden af tromlen. Herunder sidder der 2 låseringe der fjernes. Det kan være en fordel af smøre med lidt WD40 eller lign. Man kan bankede dem lidt i enden med en skruetrækker så de løsner sig. Herefter kan man bruge en specialtang til at fjerne de 2 låseringe. Nu skal lejet bankes ud fra forsiden af. Normalt presser man lejerne i og ud, men hvis man ikke lige har en presse så kan det lade sig gøre ved at bruge en top eller noget andet som passer ned i. Lad være med at bruge træ imellem. Det tager for meget af energien. Der skal bankes til.
Tromlen slibes og så kan tromlen og fælgen males. Jeg skal have nye dæk på så jeg behøver ikke passe på dækket. De nye lejer puttes i fryseren i 3-4 timer og tromlen varmes op i en ovn. Jeg brugte IKKE den i køkkenet. Lejet bankes forsigtigt i tromlen og en passende top bruges. Låseringene sættes i og en ny pakdåse sættes i.
Akslen smøres lidt og tromlen monteres. Flangemøtrikken spændes til efter de forskrifter der står inde i låget af støvkapslen. Bremsebakke udvideren spændes til tromlen ikke kan dreje rundt. Så løsnes den indtil tromlen lige kan dreje rundt. Støvkapslen monteres igen.
Endelig blev jeg færdig med hele projektet og det blev noget flottere end før.
Flot krede ?
Hehe 😉
Tak for en flot gennemgang af udskiftning af bremser og lejer
Ja tak for den fine gennemgang.. har lige skiftet og renoveret det hele på min trailer..det var ligetil når man har de gode billeder og gå ud efter ?
Velbekomme 🙂