Jeg fik jo indkøbt lidt nyt udstyr. En Lowrance autopilot, en Lowrance ep70 farttransducer og en Lowrance wr10 fjernbetjening til autopiloten. Da jeg skulle montere udstyret tog jeg tyren ved hornene og fik lavet mit el nede ved batterierne. Det havde haltet lidt, men nu er der sat vandtætte bokse op med strømskinner og sikringsholder. Jeg har fået monteret 2 hovedafbrydere. En der slukker for alt og en der kun slukker for elektronikken i kabinen og lader fx automatpumpen i sumpen, have strøm.
Det kostede lige 4-5 aftener at få lavet strømmen, men fandme dejligt at det er lavet nu. Autopiloten, farttransduceren og antennen til fjernbetjeningen blev monteret. Her gik der så lige lidt ged i min planlægning. Jeg havde ikke forudset at Lowrance autopiloten ikke har noget display, da den jo styres fra skærmen. Jeg er glad for at jeg også købte en fjernbetjening, men det gør jo at jeg nu har et ubrugt hul i instrumentbordet. Nogle bud på hvad jeg mangler, som lige passer ind her?
Jeg har fået et bud på et skotmonteret kompas. Andre bud?
Nå men jeg kom så langt at jeg skulle have luftet hydraulikken ud. Jeg skiftede jo pumpen til den nye fra Lowrance og dermed røg der noget hydraulikolie af systemet. Jeg ville ikke til at stå og lufte ud manuelt, så jeg forsøgte et par gange at få tid lokalt til at få det udluftet med maskine. Det ville være så nemt bare lige at skulle køre 5 minutter med båden, men efter flere forsøgt på at bestille tid og hvor de blot fortalte mig den manuelle procedure, valgte jeg at ringe til Vestsjællands Marine service som jeg har brugt så mange gange før. Eneste ulempe er de 35 minutter det tager at køre derned. De havde tid samme dag og jeg smed båden på bilen og susede derned.
Udlufteren blev sat på og begyndte sit arbejde. På et tidspunkt vil mekanikeren gerne styre motoren med autopiloten for at få pumpen fyldt op. Jeg havde jo ikke sat autopiloten op endnu så det endte med at Thomas måtte på banen. Efter lidt roderi fandt vi ud af at man, godt inde i menuen for opsætningen, skulle vælge virtual rudder feedback for at kunne opsætte piloten.
I første omgang skal man gå i indstillinger – system og vælge autopilot ON. Ellers kan man slet ikke finde autopiloten i indstillinger. Så går man i indstillinger – autopilot. Herefter vælger man Autopilot data sources. Herefter vælges Ror feedback og herefter vælges der Virtual rudder feedback. Så kan man indstille piloten korrekt.
Jeg havde godt tidligere lagt mærke til at motoren nogle gange drejede lidt i ryk, men havde ikke selv opdaget grunden hertil. Mens vi rodede med det bemærkede Thomas også problemet og konstaterede hurtigt at den ene arm der holder Baystart styringen fast på motoren, sad fast. Det vil sige at cylinderen kom til at sidde lidt skrå og dermed problemerne med at dreje ordentligt. Endnu et projekt til hjemmeværkstedet. Vi fik afsluttet udluftningen og indstillet piloten. Tak til Vestsjællands marine service for god og hurtig service samt gode priser.
Vel hjemme fik jeg med hårdt arbejde og knofedt pillet armen til styringen af og fik den varmet, løsnet, smurt og monteret igen. Nu glider styringen igen som smurt.
Nu er jeg satme klar til at komme ud og fiske igen. Det er alt for lang tid siden. Næste opdatering bliver med fisk …. jeg lover det!
Til slut vil jeg lige slå et slag for Vestsjællands marineservice åbne hus d. 13. august.
Hej må man spørge lidt ind til din autopilot , har haft min LOWRANCE autopilot 1 år nu og den virker stadig ikke selv om Palby har prøvet og de magter ikke rigtig at få det løst (de har jo heller ingen folk der ved noget om deres produkt mere )
20779376
Hey Karsten
Jeg har jo fået skiftet antennen 2 gange og har også prøvet en Simrad RC42 antenne uden bedring, men nu har jeg fået skiftet alt igen. Altså også NAC-1 computeren. Det eneste jeg ikke har skiftet er pumpen. På sidste tur som både bød på fladt vand og pæne bølger til slut, der virkede det hele bare som man kunne forvente. Så jeg vil mene at mit problem er løst efter den nye NAC-1 computer kom på. Har du kun fået skiftet antennen eller også computeren?
her kommer lige et meget sent svar (har fået mundkurv på af Palby )den virker stadig ikke 27-6-2017 og har aldrig gjort det har haft en med fra deres prostaf og vi skiftet det hele, han virket ikke til at vide noget om det tekninsk og mente den nok skulle sejle sådan, den kan stadig ikke holde kursen og drejer umotiveret ud til siden, og retter for sent op og fanger aldrig kursen igen. så nu bruger vi den som den er og aldrig når vi sejler stærkt og har børn i båden, Martin Lewis bliver ved at love de får det løst men tror aldrig det sker, så vi må leve med vi har købt noget der ikke virker.