DM i fladfisk 2013 – ny art, pr og br

I år skulle Team Emilie igen deltage i DM i fladfisk fra Onsevig, Lolland.
Vejret havde drillet sidste år om lørdagen, men i år så vejrudsigten meget lovende ud. Vi har i flere år snakket om at sejle derned, da det kun tager en times tid. Dog har vejret ikke været til det tidligere og bilturen på 2,5 time var eneste mulighed. I år flaskede vejret sig dog sådan at sejlturen var en mulighed. Derfor blev det aftalt at vi sejlede derned fredag aften. Jeg skulle have Hr Iversen og Hr Olsen med i år. Iversen ville dog, grundet en stor fødselsdag fredag aften, køre derned i bil og mødes med os lørdag morgen.
Forberedelserne havde været store. De andre år har vi blot deltaget og fisket sådan lidt på slum. I år holdt vi stort taktikmøde hvor fiskestederne og taktikken blev vendt. Det var godt nok at have aftalt hvad vi gjorde hvornår så vi ikke bare sejlede ud og så skulle til at diskutere hvor vi skulle prøve.
Der blev købt orm, Kim Big Bandit havde skaffet os tobiser, Iversen og Olsen havde diverse Gulp ting med. Fredag blev der holdt en fridag og hygget om ungerne og ved 17 tiden kørte vi den tæt pakket båd til havnen. Båden var blevet fyldt med 103 liter brændstof oveni de sjatter der allerede var i tanken.
Olsen ankom til havnen med grej og der blev sagt farvel og det gode skib Emilie II satte kursen mod Onsevig. Det var perfekt vejr med havblik og solskin.
Vej

Vi satte kursen på autopiloten og farten på cirka 24-25 knob. Dog måtte vi lige slå et smut udenom ColorLine færgen
Rute
Det tog os en lille times tid og kostede 25 liter brændstof at sejle derned. Men det var en noget bedre tur end køreturen. Vi sejlede i havn med det samme og der var allerede mange både i havnen. Rigtig mange både. Vi sejlede langsomt om mod det område hvor de mindre både skulle ligge og lige som vi runder en stor sejlbåd ligger onkel Bjarne og moster Ulla (Team Blik) for tøjret. Så vi tager pladsen lige foran dem. Bjarnes bror Boye ligger i sin store 26-27 fods motorbåd lige foran os. Vi får hilst på og for tøjret Emilie II. Havnen summer af liv og hygge. Der er tændt op i mange forskellige grille og der dufter godt af grillmad. Vi går i land og går på havnekontoret og får nummer osv. Herefter går vi en tur rundt og kigger lidt på både og hilser på de mennesker vi kender godt og dem vi kender lidt.
På vej tilbage møder vi Kim Big Bandit og han skal lige demonstrere sit nye legetøj. En DJI PHANTOM DRONE. Den er lavet til at kunne bære et GoPro kamera og dermed kan man lave nogle fantastiske videoer fra luften. Se fx her: https://www.facebook.com/photo.php?v=671140076232244
Det er efterhånden blevet mørkt og vi bliver inviteret til hygge på Boyes båd sammen med Team Blik og en gut fra nabobåden. Der er masser af plads på den store båd og der bliver snakket fiskeri med mere over et par øl. Lidt senere kommer Team Lille My med kusine Lone og skipper Jannick. De får plads uden på vores båd og lidt efter sidder de også og hygger ombord på Boyes båd. Lone og Jannick har selvfølgelig deres datter Ida med som jo fik en fin junior præmie sidste år. Så forventningerne er store i år.
Ida

Vi går til ro omkring midnat fredag. Olsen skulle egentlig have sovet i telt, men da jeg tilbød soveplads i kabinen orkede han ikke at slå telt op. Vi gik til ro og med ørepropper i, var Olsens snorken ikke noget problem. Vækkeuret var sat til 05.40. Jeg sov rigtig skidt første nat. Vågnede 10 gange og skulle tjekke ur, pisse osv. Men der var til gengæld dejlig lunt i kabinen, så vi frøs ikke. Uret ringede og vi kom i tøjet. Vi skulle på kroen og have morgenmad og mødes med Iversen.
Vi fik en lækker gang morgenmad og jeg fik smurt en madpakke. De 2 gaster sprang madpakken over. Vi gik ned til båden og fik rigget lidt til og sagt godmorgen til Team Blik, Team Lille my og Boye som fik morgenmad på den store båd. Jeg fik også et par tillykke da jeg havde fødselsdag og blev et eller andet sted omkring 33-38 stykker. Så var det tid til skippermøde og der var jo bare lovet kanon vejr. Der blev trukket nogle både ud til kontrol heriblandt sidste års vindere. Vi gik tilbage til båden og gjorde klar til at komme ud til start.
Det er altid lidt med uro i kroppen at skulle manøvrere i en havn proppet med store, fine og dyre både, men i et vindstille vejr er det jo ikke noget problem. Vi kom ud til startlinjen og Olsen satte sig foran på båden og skulle have det flotte skue med. Startskuddet lød og vi måtte lige finde det rigtige tidspunkt at sætte fart på båden i. Man bliver jo væltet lidt frem og tilbage i alt det oprørte vand. Men vi fik fart på og pludselig så jeg Hr Olsens kasket ryger over kalechen og ned i vandet bag båden. Det var selvfølgelig umuligt at stoppe op midt i feltet og fiske efter kasketter, så den var tabt.
Vi havde en plan om at sejle over under Langeland og fange vores Rødspætter og Pighvarrer og så tage Skrubber og Isinger udfor Onsevig om søndagen. Det var en dristig plan da vi aldrig har fanget pighvar og ej heller særlig mange rødspætter.
Vi satte kursen mod vores udsete spot. Samme ide havde 20-30 andre både også fået eller også tænke de bare at Team Emilie ved hvor fiskene er……hehe..
Pludselig kom Team Garmin båden drønende ind i flokken af både omkring os og vi kiggede anerkende på hinanden. Hvis Team Garmin ville fiske her, så havde vi fundet det rigtige sted 🙂 De tog tre drev ind over en knold og det så ud til at de fik fisk hver gang. Så lettede de ”anker” og satte kursen nord på. Vi kiggede igen på hinanden, nu forlod det sikre udtryk vores ansigter og blev erstattet af en tvivlende udtryk. Havde Team Garmin fanget de fisk de skulle bruge herfra i 3 drev? Nå men vi er jo ikke lige så erfarne som dem, så vi blev på stedet. Vi fik da også en del fisk her. Ikke store men rigtig mange rødspætter. Faktisk stort set ingen skrubber. Udelukkende rødspætter og få isinger. Det er ikke lige trenden fra Storebælt. Vi flytter pladser et par gange og havde også en stang ude med pighvar rig ved hvert drev. Pludselig ringer telefonen med godt nyt fra vores allierede. De har fanget pighvar på en af de pladser vi tidligere lå på. Vi blev enige om at trække op og drøne tilbage på samme spot. Da vi igen lå og drev på det tidligere spot havde jeg kun min tobis rig ude. Pludselig kunne jeg mærke nøk i stangen. Nøjagtig som en almindelig fladfisk. Jeg gav lidt line og ventede 2 sekunder og så et modhug..stangen fleksede let og der var fisk. Jeg råbte vist lidt for jeg har aldrig fanget en pighvar før og det måtte det jo være når den nu havde hugget på tobis. Nettet blev taget frem og Olsen kunne lande en PR og BR for mig. En lille Pighvar på 31cm og 492 gram renset. Min fødselsdagsgave kan man sige 🙂 Nu havde vi alle fået blod på tanden. Nabobådene hev også pighvar ombord og mistede også nogle stykker.
Pighvar492
Vi tog et par drev mere og dælme om ikke jeg fik et solidt hug mere på tobis rigget. Denne gang var der noget mere ryk i stangen og jeg kunne mærke at det var en bedre fisk end før. Jeg skulle selvfølgelig begynde at rode med kamera imens jeg fightede. Jeg fik afleveret kameraet til Iversen og skulle så have mit livs fight. Men ak….stangen blev slap og fisken var væk. Jeg bandede og svovlede, men det var fisken ligeglad med. Den var væk. Vi kunne konstatere at tiden var ved at være gået og vi satte kursen mod Onsevig. Vi skulle være oppe med brikken kl. 16.30. Vi ankom til havnen lige 5 minutter over fire og tænkte at vi havde godt tid. Men bådene lå i kø foran havneindløbet og det tog sin tid at komme ind. Endelig kunne vi komme ind og vi fandt en plads. Med under seks minutter tilbage løb Olsen op med brikken og vi kunne tage den med ro. Vi fik indvejet fiskene og ville så til at rense resten af fangsten. Men desværre var havnen/arrangør løbet tør for is så vi havde ingen mulighed for at holde fiskene kolde til næste dag. (Der var vist noget med at man kunne få frosset/kølet fisk ned et sted, men det hørte vi først bagefter). Vi gav fiskene til nogle andre der skulle hjem og rense fisk. Min pighvar skulle dog med hjem så jeg fik lidt is af nabobåden til at holde den kold med.
Vi fik Niels, i en fed Warrior 195, som nabobåd. Han havde set nogle af vores film så det var meget sjovt. Det var godt nok en ultimativ fiskemaskine. Masser af plads og 2 stk. Honda maskiner bagpå. Det var noget af et skiv. Det var også Niels der havde is til min Pighvar. Tak for det, hvis du læser med herJ
Vi gik på kroen og fik en ordentlig gang aftensmad foder. Det var lækker mad og der var nok af den. Iversen måtte desværre køre hjem af familiære årsager. Han startede dog med et par timer på øjet i bilen og kørte herefter mod Korsør. Vi andre gik på Boys båd sammen med Kim og Jesper fra Big Bandit. Her var resten af familien også samlet. Senere ankom mine 2 andre kusiner (søskende til Lone fra Lille my) også sammen med deres kærester. Så var der trængsel på den ellers store båd. Boye havde også fået besøg af sin kone Tanja. Med omkring 15 personer ombord blev der hurtigt meget varmt og lidt for trængt.
Boye4 Boye3 Boye2 Boye1

Vi blev enige om at trække op i teltet og her havde min kusine Heidi taget en dejlig fødselsdagskage med til sin fætter. Så jeg blev fejret med maner på trods af at jeg ikke var hjemme i familien skød. Mange tak Heidi 🙂
Birthday2 Birthday1

Vi fik lidt øl til kagen og snakken gik. Der var underligt stille i forhold til tidligere år og vi gik da også igen tidligt til ro. Omkring kl. 23 fandt vi bådene. Havnen var stille og det virkede som om de fleste enten var gået til ro eller sad på kroen.
Vækkeuret blev sat og jeg sov i løbet af få sekunder. På et tidspunkt trængte en tissetur sig på og jeg måtte ud af fjerene. Olsen måtte også en tur ud. Der var 1½ time til vi skulle op så vi hoppede i køjen igen. Næste gang jeg slår øjnene op er der lyst udenfor og der er liv i havnen. Olsen spørger hvad klokken er. Der er 15 minutter til skippermødet. Vækkeuret har svigtet og vi har misset morgenmad og madpakke. Sikke noget lort, men vi måtte jo i tøjet og til skippermøde. Det var blæst op i løbet af natten og ville blæse yderligere op ud på eftermiddagen. Vi skulle jo sejle hjem til Korsør så vi var lidt trætte af vejret. Op til 13-15 sm fra vest. Vi blev enige om at vi ville forsøge os i området udfor havnen. Hvis vi ikke fangede vinderfisken om formiddagen var der ingen grund til at sejle ind igen, så ville vi blot stikke hjemover for at undgå det værste vind om eftermiddagen. Det blev nævnt på skippermødet at man kunne ringe ind hvis man sejlede hjemover uden at aflevere brikken på tavlen. Da vi ikke var helt klar til planlagt tid, nåede vi ikke ud til startskuddet. Små 5-10 minutter efter starten var gået tøffede vi stille ud af havnen. Vi sejlede ud til et par spot fra sidste år hvor jeg havde taget en skrubbe lige under kiloet. Vi måtte have drivanker ud pga. vinden og vi kunne komme ned på at drive omkring 1,5 knob. Vi brugte et par timer i området men drev mere og mere nordpå. Vi fik 3-4 skrubber, men ingen store. Da de havde lovet mere vind senere på dagen besluttede vi at taget turen hjemover nu og så evt. dyppe nogle orm i læ for Agersø. Jeg opdagede at vi under den hektiske morgen slet ikke havde fået taget brikken med ud. Den hang på tavlen i havnen. Vi ringede dog for god ordens skyld til havnen og sagde at vi sejlede hjem.
Turen hjemad gik bedre end forventet. Vi havde vinden ind skråt bagfra. Vi kunne sejle cirka 18-19 knob, men måtte ind i mellem lige op og næsten kysse forruden 🙂
Ved Egholm flak udfor Agersøs nordkyst tog vi et par flade. Vi forsøgte også lidt udfor Korsør lystskov. Til sidste lagde vi os lige ud for Korsør lystbådehavn og tog de sidste flade. Vi fangede omkring 20 stykker i alt i Storebælt. Ingen der dog var værd at sejle retur til Onsevig med 🙂
Kl. 14.30 lå vi i havnen og gjorde klar til at trække op. En af de andre deltagere fra DM ankom også i havnen og vi fik en lille sludder inden vi drog hjemad.
Hjemme blev de 4 små fileter fra Pighvaren smørstegt og fruen bestilte straks flere pighvar. Så nu må jeg se om jeg kan finde dem i Storebælt og gerne nogle lidt større.
86,5 liter brændstof brugte vi. For 600kr orm, 60kr tobis og en pakke skalrejer.
Det var hyggeligt som sædvanlig og Team Emilie er også deltager næste år. Heldigvis kan jeg fejre fødselsdagen hjemme med ungerne, da de er tvunget til at flytte stævnet en uge frem eller tilbage, til næste år.
Der kommer lidt video når tiden til redigering er der!