Torsketur 13/1-2013

Torsketur
Jeg havde aftalt en tur med de 2 skibsknægte. Det var ikke det bedste vejr, men ud skulle vi. Per med CO2 skulle også ud med et par gutter, så vi blev enige om at følges ud. Det skulle vise sig at være meget godt. Per ville sejle ud lidt før os og så kunne vi mødes ved pylonen og sætte kursen mod vores spot fra sidste tur.
På vej ud af indkørslen med båden læsset og skibsknægt 1 og 2 i bilen, ringer Per. Per har et dødt batteri, så jeg snupper et ekstra med fra garagen + startkabler. Vi kører ned og får smidt båden i vandet og overdraget batteriet til Per. Det batteri er der heller ikke ladt på, så det dur heller ikke. Vi får smidt min båd i vandet og placeret bådene så startkablerne kan nå. Nu får Per liv i båden og sejler afsted. Vi skal lige have det sidste ombord. Da vi skal afsted sker der bare ingenting. Jeg kan ikke starte. Roder lidt med diverse ting og så springer motoren igang. Underligt, men vi skal afsted.
Ude ved pylonen mødes vi med CO2 hvor de har snuppet et par stykker af de små. Vi tager også et par træk ved Pylonen og bliver herefter enige om at smutte til spottet. Vi ryger over sejlrenden med fuld hammer og CO2 følger trop dog i en lidt anden kurs end os. Der er lidt trafik og jeg vælger at tage den bagom en af de store skibe, men inden vi når derhen går motoren pludselig ud. Total død i vandet. Jeg prøver at starte, motoren tørner, men starter ikke. Prøver et par gange til, intet liv. Kalder CO2 op på radioen og beder dem komme og begynde at trække os væk fra sejlrenden. De ankommer efter få minutter og begynder bugseringen, imens forsøger jeg at tjekke brændstof, sikringer og hvad jeg eller kan komme på. Tjekker at den ikke står i gear osv. Der kommer et enkelt ekstra bip efter oliealarmen så jeg ved at noget er galt, men uden manuelen så ved jeg ikke hvad det betyder. Så siden med bip betydningerne bør man nok have en kopi med af. Dog ville det ikke have hjulpet i præcis dette tilfælde, da 1 bip slet ikke er nævnt. Nå men på et tidspunkt da jeg er ved at opgive at finde årsagen får jeg kigget på dødmandsknappen. Snor og knap hænger der lige så fint, MEN jeg kan se at kontakten er trukket lige akkurat så det hele ser fint ud, men faktisk er slukket. Så et lille vip opad med kontakten og så springer motoren igang. Sikke en lettelse både med tanke på en reparation + fejlfinding, men også for resten af fisketuren 🙂
Vi fiser nu igen mod spottet. CO2 fanger en fin fisk, men det var så også den eneste der var på spottet denne dag. Vi forsøgte en del drev, men det blev ikke til flere fisk. CO2 ville tilbage til broen og vi fortsatte mod nye uudforsket spots. Det blev ikke til flere fisk for os. Jeg kom til at tænke på foredraget med Vest og Jacob hos Per Vestsjælland med strømforhold osv. De ting taget i betragtning så var det absolut heller ikke en optimal dag at fiske på.
Tilbage ved broen kunne CO2 fremvise en fangst på 8 små torsk. Så alt i alt en noget mager fangst.
Det lykkedes alle at komme ind uden yderligere problemer, dog glemte Per CO2 at lægge sin antenne til VHF’en ned da de kørte hjem, så den er 10 cm kortere idag end normalt 🙂
IMG_1800

IMG_1801

Skriv et svar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.