Lakse eventyr

Lakse eventyr, d. 5/4 2012
Jeg var på Møn ved 40’meteren med gast Ronnie for et par uger siden. Her fangede Ronnie en fin laks, men vi måtte afbryde fisketuren pga tågen ved middagstid. Siden har det kriblet for at komme tilbage og se om der skulle være en fisk til skipper også. Det blev indfriet må man sige.
Min kusine og hendes mand (Team Lille My i båden Rosa) skulle til Møn onsdag d. 5/4 og vi aftalte at Team Emilie kom ned og deltog i fiskeriet. Det er meget rart at ”kende” nogen på vandet og følges ad.
Jeg aftalte med gasten Per at der var afgang onsdag morgen kl. 03 fra Korsør. Båden blev klargjort og det blev en kort og urolig nat. Tror det var laksefeberen der rasede i kroppen J
Kl. 03 satte vi kursen mod Klintholm havn og cirka ved 05 tiden ankom vi. Der var en hel del andre både, men ingen pres på rampen. Så vi tog det stille og roligt og fik båden sat i vandet og inden længe ankom Lille My også.  De kom i vandet og ved 06.30 tiden gled vi ud af havnen. Vandet udfor havnen var helt flat, men folk havde advaret om lidt efterdønninger fra gårsdagen blæsevejr og det må siges at der var noget rigtig store, men ”bløde” bølger ved bananen. Vi startede derfor med at sætte grejet i bananen og trolle med kurs mod 40’meteren. Min ene downrigger havde dog fået snoet wiren rundt ved akslen og jeg brugte en ½ time i bunden af båden med at filtre wire ud. Jeg måtte til sidst opgive og klippe noget wire af. For første gang i mit liv, måtte jeg også også konstatere at sidde i bunden af båden, mens båden bliver rullet af store bølger, gør også selv skipper søsyg. Det er ellers aldrig sket før, men puha med kvalme. Det hjalp dog med en cola og lidt kig ud i horisonten.
Vi kunne høre på VHF’en at jo længere ud de andre kom mod 40’meteren jo bedre blev forholdene, så efter en havl times tid blev vi enige om at trække grejet og  se at komme derud af. Det gik fint og så kanon flot ud når følgebåden ind i mellem røg helt ud af vandet over de store bølger 🙂
Vi røg ud til samme sted som vi havde taget en laks på sidste tur og begyndte at fiske med en kurs sydover. Det var blevet et perfekt vejr med høj solskin, ingen vind og bølgerne havde også lagt sig meget.
Per siger på et tidspunkt at han er sikker på at vi nok skal få mindst en fisk hver. Belært af bitter erfaring siger jeg, at der intet er sikkert ved det her, men jeg håber da det samme. Vi sejler ind over vores spot og pludselig skriger den ene knarre på sideplaneren… Hvad fisk!!… efter et sekund knalder 2 stænger mere i bund og 2 knarrer mere drøner derud…..vi råber i VHF’en til Lille My, at der er trippelhug og i det samme begynder en fjerde knarrer at løbe…. 4 dobbelt hug… Vi går total i panik og begynder at hale ind på de stænger med fisk. Den ene står dog af med det samme. Så nu er der 3 stænger med fisk. Panikken har ikke lagt sig og vi gør alt forkert. Første fisk er skippers, herefter skiftes vi. Første fisk bliver landet uden de store problemer. Det er en rigtig flot 4 kgs og skippers PR og første laks overhovedet. Næste fisk er meget meget tung, men kommer rimelig hurtigt ind til skibssiden og vi kan se en fisk af DIMENSIONER i vores verden. Vi råber og skriger og adrenalinen har totalt overtaget. I forvirringen får skipper skubbet en af gasten stænger i vandet, men vi kan intet gøre for at fange den igen. Igen er den store fisk helt inden ved siden af båden, men den har fået krydset linen til den anden fisk og den kan nu også ses tæt på den store. Det er en 4 kgs vil jeg skyde på. Pludselig tager den store et træk tværs bag om båden og nu går der 3 liner ned til en knude og alt er filtret sammen. Nu sætter vi alle sejl ind på at få landet den store og det lykkedes. Desværre koster vores amatør tilgang en fisk, da linen til den sidste fisk bliver slidt over af den sammenfiltring vi fik lavet. Satans, men samtidig er vi totalt i ekstage. 2 fisk. 2 LAKS. Den ene så stor at vi slet ikke kan fatte det. Den er enorm og kan kun lige klemmes ned i min Igloo 50 med halen udenfor. Den vejer lige over 10kg 🙂 Vi begynder at bjærge det sidste grej som vi aldrig fik trukket op da der var hug, mens vi jubler over fisk og bander over vores tab af en stang til 1200 kroner. Jeg synes godt nok at den stang jeg er ved at hjule ind er pænt tung, men der sidder også en stor dodger på. Pludselig kommer gastens stang til synes og det viser sig at dodgeren har kilet sig fast i hjulet på den tabte stang. Hvor heldig har man lov til at være 🙂

Lille My som fortsatte i vores spor melder også om fangst. Lone fik en flot flot laks på 8,4kg.

Vi sætter alt grejet igen og snakker lidt om alle de fejl vi lavede og hvordan vi næste gang gør alt efter bogen. Ja nu er vi helt oppe og ”ringe” og feberen er høj 🙂
Der var rigget til med store som små blink, men da alle hug kom på små Toby blink på 28gram og små grøn/gule med sorte prikker, ja så blev de store Big Ed, Ismo og lign. lagt tilbage i kassen og Toby og grøn/gule blink blev smidt på det hele. De 4 fisk havde alle hugget højt i vandet.
Vi fortsatte sydover vendte rundt ved trafikken da ingen af os havde lyst til at sejle så langt nedover. Vi sejlede tilbage over spottet og længere nordover. Pludselig lød den herlige lyd af en knarrer den brager afsted igen. Denne gang var det en hidsig laks der ikke fulgte med. Den tog bare line af. Vi ryddede den side hvor fisken havde hugget og imens drønede der bare line af hjulet. Den blev en dejlig hidsigt fight med mange udløb og til sidst kunne gasten nettet en ny PR til skipper på 5.5kg.

Vi var helt oppe og køre over de fine fisk og fik sat grejet igen. Der var begyndt at komme lidt skidt i vandet og vi satte kursen øst over mod Lille My som meldte om klar vand uden skidt. Sent på eftermiddagen var vi igen kommet et godt stykke syd på og Lille My meldte at de ville trollede mod Kondomet. Vi blev enige om at tage en tur mere forbi vores ”spot” og herefter hive grejet og fræse til kondomet. Det var et godt valg for lige da vi rammer spottet får vi trippel hug. Denne gang var der ingen tvivl. Vi lod fiskene tage line, mens vi skyndte os at fjerne alt andet grej. En af fiskene brød overfladen bagude og det var et fantastisk syn. Det var gastens tur til den første og vi kunne hurtigt lande en fin 4kgs laks. Så blev det skippers tur. Jeg valgte den næste stang i rækken, men sagde et par gange til gasten at jeg troede der var en rigtig god på den sidste stang. Per sagde at jeg bare kunne stille den jeg var i gang med tilbage i holdere og tage den anden, men man ved jo aldrig hvad der gemmer sig i dybet, så jeg fortsatte. Det blev endnu en rigtig fin 5,4 kgs. Så blev det til gastens tur igen og vi satte slukke motoren, alt grejet var oppe og gasten kunne i fulde drag nyde fighten. Vi havde fisken inde ved bådsiden flere gange og det var endnu et monster af en fisk og da den endelig kunne nettes kom alle de kommentarer om mit mega fiskenet til skamme, da fisken næsten ragede ud over begge kanter. Det var endnu en 10 kgs fisk. Det var fiskelykke og vi kunne slet ikke begribe hvor heldige vi havde været.

Vi kaldte Lille My, men de stod og figthede fisk. Vi besluttede at fræse hen til dem så vi måske kunne nå at se fighten. Laksen var dog landet da vi ankom, men hvilken fisk. Skipper Jannick havde fightet og landet et monster af en laks på hele 14,4kg. Hold op en fisk.

Vi blev enige om at vi var mætte af eventyr og fiskelykke og begyndte den lange tur mod havnen. Undervejs fik Lilly My dog problemer med motoren. Den kunne kun tage høje omdrejninger i 3-4 minutter så gik den helt ned i omdrejninger. Ingen alarm eller noget, men som om den ikke fik nok at leve af. Der blev prøvet mange ting, men lige lidt nyttede det. Vi tog derfor tuiren hjem i etaper og selvom Skipperen på Lille My sagde at vi blot kunne sejle i forvejen, valgte vi at følges med dem ind, for en sikkerhedsskyld. På et tidspunkt kaldte Jannick op og spurgte en noget værktøj. Han havde fået monteret et filter og havde en mistanke om at det var stoppet. Han havde en lille reservetank til nødmotoren og den blev sat direkte til den store motor unden om filteret og nu var problemet løst. Så heldigvis var det ikke motoren der var problemer med.
Vi kom i havn ved 19 tiden cirka og fik taget lidt billeder af fangsten osv. Desværre var mit kamera med blitz gået i stykker, så det blev taget med et uden blitz.

Lykkelige efter den helt vilde tur som overgik vores alles forventninger totalt, fik vi samlet os sammen og fik renset fisk i det fine rensehus og vi nåede også en pølle i pølsevognen.
Velankommet i Korsør kl. 23.30 skulle fiskene lige vises frem før vi kunne krybe til køjs. Sikke et eventyr og sikke fisk.
Alle fisk blev taget på grøn/gule blink omkring 8-10 cm med sorte prikker eller Toby kobber 28 gram og Toby kobber/orange/sort på 30 gram taget efter sideplaner med blybelastning og en enkelt blev taget på riggen i 50 fod. Vi har ikke fisken i eller på den anden side af trafikken. Farten var omkring 2,8 – 30 knob GPS og 2 – 2,3 gennem vand. Vi brugte under 45 liter brændstof på turen. Der var hverken brug for radar, AIS eller autopilot J
Min nye Imax storm ply lux drysuit dragt blev prøvet for første gang og den var enorm behagelig at have på og bevæge sig i. Jeg manglede dog flis inderdragten, som er ved at blive byttet til en anden størrelse,  for at kunne holde varmen helt. Den tilhørende redningsvest fra Imax var også utrolig let og kunne slet ikke fornemmes.