Sild i massevis og udnævnelse af Mågekongen

Det er længe siden at jeg har været på vandet. Tiden har været knap pga. arbejde og når der endelig var luft, så stormede det en halv pelikan.
Nå men vi havde længe snakket om at vi skulle have fryseren fyldt med sild. Sildene skal bruges til chummeren når vi skal fiske makrel og de skal bruges som agn til laksefiskeriet. Per Olsen skrev til mig at vejret på Øresund blev perfekt til en tur den kommende lørdag.

Jeg var sådan set slet ikke klar. Båden havde ikke været ude af laden i flere måneder. Grejet rodede rundt ude i fiskerummet og mit nye kamera-setup var ikke klart. Men det fristede jo voldsomt at vejret var godt og savnet efter at komme på æ’ hav, var stort. Vi blev enige om at tage afsted. Hvis kassen skulle fyldes med sild, ville det jo være fint at være 3 i båden. Per Iversen skulle til julefrokost og alle andre jeg spurgte kunne heller ikke. Til sidst var der jo ikke andet for, end at spørge absolut sidste valget Peter Sander aka “Hvarkongen” . Peter ville gerne med lørdag og det var en aftale.

Fredag skulle båden lige hentes og gøres klar. Fruen havde dog snuppet trækdyret på job, så jeg måtte vente til sen eftermiddag før jeg kunne hente båden. Den fine trækker rundede for i øvrigt 300.000km i denne uge.

Den blev hentet og jeg satte strøm til igen derhjemme, så der var strøm på batterierne. De sidste par uger var der kommet en del fejl fra GPS’en der sidder i motoren, så jeg tjekkede lige laderen. Den stod i fejl. Den har drillet det sidste stykke tid, så jeg testede lige for god ordensskyld at der var strøm på batterierne. Jeg fik vand på motoren og drejede nøglen. Klik…….klik….klik klik klik klik ….. ARGH……ingen strøm på batteriet. Jeg fik begge batterier taget fra og målt på dem. Det ene lå på 12,49 volt og det andet på 10,33. Laderen gik i fejl hver gang jeg forsøgte at bruge den. SUK…. jeg måtte lige ind og runde aftensmaden og så snart sidste bid var taget, drønede jeg til Biltema og købte et nyt startbatteri. Hjem og montere det og teste motoren. VROOOM….den startede med et drøn og de voldsomt potente 115 Mercury heste, der til en hver tid slår 150 Suzuki heste, brummede lystigt derud af. Dejligt, så var vi klar. Jeg meldte klar til Olsen og ringede lige til Sander for at sige at vi havde aftalt at sejle fra Rungsted kl. 08 næste morgen. Sander lød lidt forvirret og sagde helt desperat “Du mener søndag ik?”. Da det gik op for Sander at han ikke kunne kende forskel på lørdag og søndag, blev han helt desperat og prøvede at lægge skylden over på mig ved at sige, at jeg havde sagt forkert til ham. Det kunne dog hurtigt afkræftes da det hele var på skrift.

Nu ændrede Sander aka “Hvarkongen” taktik. Han begynde at betvivle at der overhovedet var sild på denne årstid og HVIS der var sild, så stod de i hvert fald IKKE i stimer. Det ville blive overordentligt svært at fange nogen som helst sild!

Ja ja tænkte jeg og skyndte mig at sende en sms til en prisbelønnet fiskekammerat. “Øøøhh tror du ikke vi kan finde sild i Øresund nu?”. Det er dejligt at kunne trække lidt på nogle rigtige lystfiskere der ved hvad de taler om. “Selvfølgelig kan I finde sild i Øresund nu og specielt er der nok godt lidt nord for Ven pt.” Dejlig besked og nu var jeg mere rolig.

Lørdag morgen strøg jeg ud af indkørslen kl. 06. Ved motorvejsfrakørslen ved Slagelse drejede jeg af kørte over vejen og kørte på tilkørslen igen. Her stod Olsen og ventede og hoppede hurtigt ind i bilen. “Kør for satan” sagde han. “Politiet kommer nok snart, jeg har stået her og klædt om fra flydedragt til alm tøj, men jeg ventede og flere bilister er kørt forbi”. Hehe… kursen blev sat mod Rungsted havn.

Velankommet til havnen mødte vi Team Augusta som vi slog en snak af med. De skulle ud og trolle lidt torsk/ørreder. Da vi havde sat i blev motoren startet og fyret tændt. Jeg fik parkeret og så var vi klar til afgang.

Det tegnede rigtig godt på vej ud af havnen. Flot, køligt og stille vejr.

På vej ud af havnen så vi et par vinterbadere der hoppede i vandet. Fy for…. jeg skruede lidt ekstra op for fyret og skuttede mig. Kursen blev sat og efter 15 minutter på fladt vand, landede vi på spottet. Jeg skiftede over på ekkoloddet og med det samme kom en kæmpe stime til syne.

Sild i stimer var der masser af….vi sendte Sander en tanke og rystede på hovedet. De efterfølgende timer drev vi langsomt over en 4 meter høj stime af sild. Cirka hver 45. minut sejlede vi tilbage og tog samme drev og samme billede dukkede op på skærmen. Der var store mængder af sild flere sømil til alle sider… (her kan man jo tænke lidt at Sander ikke ved så meget om lystfiskeri generelt, men jeg lader den fare denne gang).

Da vi nu fangede så mange sild, så testede vi lidt forskellige rigs. De sildeforfang med str 8 kroge, fangede lidt færre sild, men til gengæld var de større. De forfang med mindre kroge str 12 fangede flere sild, men de var også mindre. Hvis man sætter de 2 forfang sammen, så fanger man vildt mange store og små sild, men har til gengæld et værre hyr med at få dem ombord 😀

I perioder fik Per ikke sild, mens jeg bare kørte 3 omgang på hjulet ned og så var der hug med det samme. Så vi blev enige om at titlen “Sildekongen” ikke kunne tilfalde Per på denne tur. Men Per ville ikke nøjes med titlen “Fladfiskekongen” så derfor måtte han finde på noget andet. Mågerne holdt hele tiden godt øje med vores fiskeri og det fik Per til at tænke på en anden titel.

Så hermed er Per også kendt som “Mågekongen”.

Efter 3 timer var kassen fuld. Der var både til lidt julesild til begge familier, til chummer og til agn til laksefiskeriet.

Solen stod lavt på himlen og vi blev enige om at sejle til Vedbæk og trolle med et par dipsyer og overflade blink, efter lidt torsk og måske en havørred. Som sagt så gjort. Grejet blev sat og vi nød det gode vejr.

Desværre var der meget skidt i vandet efter de seneste dage/ugers blæsevejr, så det var ikke så nemt at fiske. På VHF’en hørte vi flere tale om “Det døde hav” og “Tak for en nultur på Øresund”. Så vi blev til sidst enige om at trække grejerne og sejle i havn og komme hjem i god tid.

Der blev fanget nogle fine store sild også. Den største på 33cm og 260 gram. Per fik også en enkelt makrel.