Husvild & makreltur med ulk, ising og en gammel skat – en vandet historie

Ja hvad skal jeg sige… det er længe siden der er skrevet noget på siden. Det var ellers året hvor der virkelig skulle fiskes igennem, men omstændighederne ville det anderledes.

Cirka 1½ måned efter at vi havde holdt konfirmation, klagede fruen over at der var en susende lyd fra vores vandhane eller skabet under, i køkkenet. Jeg gad ikke lige rejse mig fra sofaen og fik sagt noget i stil af: Jaaee jooee måske…. ser lige på det i morgen. Da vi skulle ud af døren næste dag og trådte på faldlemmen til krybekælderen, kunne jeg godt mærke at der var noget galt. Lemmen var helt skæv. Da vi åbnede op, stod der damp op, som i et andet tyrkisk bad. Få dage efter konfirmation var der opstået et brud på vores varmtvandsrør i køkkenet. 70.000 liter vand var løbet ud under huset og rundt i krybekælderen. Vi havde også lige varmet det op først. Så kort fortalt så har vi nu officielt fået en trailerpark i forhaven, hvor vi bor de næste 3-6 måneder, mens alt gulv i huset bliver revet op.

Det har været lidt svært at koncentrere sig om andet end det projekt. Men i går tirsdag valgte vi at tage båden et smut på vandet sammen med ungerne. Vejret var ok, men ikke det bedste. Der ville være lidt vind og små bølger, men vi havde hørt om makrelfangster ved Stignæs og ville også gerne have testet chummeren. Så afsted det gik.

Da vi først kom ud kunne vi godt se at bølgerne var lidt større end forventet, men vi fortsatte ufortrødent. Ungerne har ingen problemer med at sejle i bølger, det er først når vi ligger stille i bølger, at de bliver dårlige. Vi kom ned til Stignæs og prøvede et par drev, men der var meget store bølger. Vi valgte at sejle i læ ved Agersø havn og lagde os på en pynt ud til det dybe. Chummeren blev sat til at køre og vi spiste medbragt aftensmad i mens.

Ideen var at lokke makrellerne til og eventuelt andre fisk. Som vi tidligere har oplevet, så tiltrækker vi også en del bundfisk under båden, når vi chummer. Der gik da heller ikke længe før jeg fik først 1 ulk på krogen og senere en mere og endnu en.

Det blev også til en hvilling og så fik Silas lige lavet en prank på sin mor. Han satte en død sild på blinket og fik Christina til at hive den ind.

En lille ising fik også forvildet sig på en af krogene.

Da vi havde ligget der nogle timer og der ikke var en eneste makrel i miles omkreds, blev vi enige om at trække ankeret op og sætte kurset hjemad. Vi vidste også at bølgerne ville være høje når vi kom forbi Agersø, dog ville vi have dem ind fra siden.

Jeg synes godt nok det var tungt at trække ankeret op, men det vidste sig også at vi have gjort en fangst mere. Et gammelt rustent anker viklet ind i et gammelt garn, kom til syne.

Det lignede noget fra et piratskib fra Pirates of the Caribien, men jeg kunne også se at der sad et par pirke i garnet, så det var med at passe på nallerne.

Da vi havde fundet alle pirkene i nettet, sejlede vi hjemad. Ungerne ville sidde nede bagerst og de fik en masse sjov ud af at blive overdænget med vand fra bølgerne

PS. De har redningsveste på under jakkerne! De blev gennemblødte og da vi trådte op på broen i havnen, løb der vand ud af bukseben og sko, men de havde haft en kanon sjov tur. Vi fik trukket op og skyndte os hjem til et varmt bad.

Jeg prøver nok igen i morgen eller fredag efter makrellerne.