24 timers klubmesterskabstur

Så blev det tid til en ny beretning fra Team Emilie.

Vi havde glædet os så meget til at vi skulle afsted på 24 timers fisketur i Storebælt med Storebælt Småbådsklub. Det var en fed ide med 24 timers fiskeri og planerne var mange. Jeg skulle have Silas med og da Peter fra Team Dylfi, stadig har sin båd på værksted efter at smadret sin propel og gearaksel, så var han også blevet inviteret ombord.

Jeg havde vundet nogle gavekort fra sidste års konkurrencer i klubben og dem omsatte jeg hos Topgrej til en masse kroge, dimser, endegrej og meget mere.

Så der blev gjort klar med grej til alverdens fiskeri. Det var nemlig en konkurrence hvor det gjaldt om at fange flest mulige arter, af dem på vores pointlisten. Så vi satsede hårdt på at kunne smide de 3 flade, makrel, torsk, sej, hornfisk, ulk, sild, hvilling, havørred og måske knurhane og lange på listen når vi var færdige.

Dagen oprandt og vi mødtes i Skælskør havn til isætningen af bådene og efterfølgende skippermøde. 11 både deltog og vejret var fornuftigt. Det startede lidt hårdt ud, men ville lægge sig til helt fladt vand i løbet af dagen.

Da vi kom ud af udsejlingen fra Skælskør fjord, rejste bølgerne sig noget. Vi startede med at gå vest for Agersø. Planen var spidsen af Langeland, men vi kunne ikke sejle ret stærkt i de høje bølger. Så vi forsøgte os med lidt fladefiskeri næsten halvvejs. Desværre blev Silas rigtig søsyg i det dårlige vejr og så meget at han bad om at blive sejlet hjem. Det var skide synd for ham, men der var ikke andet for. Vi satte kursen mod Stignæs, hvor Christina ville komme og hente ham. Vi sejlede ind og lagde til i havnen og mens Silas og jeg ventede på fruen, så tøffede Peter ud med båden, så vi ikke kom i karambolage med Agersøfærgen.

Silas blev hentet og Agersøfærgen sejlede ud af havnen. Peter kom ind for at samle mig op og jeg skal love for at han var begejstret…..ja faktisk så begejstret at han bare gav den fuld gas lige ind i bolværket. Heldigvis var der sat nogle store dæk op, så der skete ikke noget med båden. Nu ville Trophy’en jo også nok bare have lavet en bule i kajen, men alligevel. Men kan skulle tro at Peter troede at han kørte i radiobil hehe.

Da vi kom på vandet igen, fiskede vi lidt ude i renden omkring Agersø og fandt faktisk en torskebule der holdt lidt torsk op til 1,9kg. Så var torsken da i hus.

Herefter sejlede vi længere og længere op mod broen. Vandet lagde sig helt og det blev rigtig godt vejr. Vi fik ising. Ja faktisk mange isinger.

Vi fandt også en ulk hver og en hvilling.

Desværre kunne vi ikke ramme nogle skrubber eller rødspætter. Vi havde også en chance stang ude hele tiden, med flåd og børsteorm. Den fangede vi 4-5 hornfisk på.

Der var flere af deltagerbådene der sejlede ind til sejlerstuen i Skælskør havn for at grille til aften. Så var der arrangeret et tv, så de kunne se lidt bold samtidig. Det var vist noget med et OM eller EM eller noget i den dur. Danmark mod… et andet hold, men Danmark vandt i hvert fald. Vi satsede benhårdt på at skulle have så mange arter som muligt og vi var så småt ved at forberede os på at skulle grill på båden og planlagde og at mødes med Team Rejen og muligvis Team Sovsekanden for at smide bådene sammen og grille.

Men på et af de sidste drev vi tog, inden vi ville gøre klar, der opdagede jeg at motorlyden ændrede sig. Vi hev grejet op og prøvede at give lidt gas. 25-2800 omdrejninger var alt motoren kunne tage. Den gik ikke i nød program, men kunne ikke sejle stærkere end 5-7 knob ved maks gas.

Vi prøvede forskellige ting, men lige lidt hjalp det. Vi kunne ikke få liv i den sidste cylinder.

Vi måtte sande at turen sluttede tidligt for os. Det var simpelthen den værste følelse at skulle humpe hjem kl. 20 om aftenen, i fladt vand og med udsigten til en fantastisk nat på bæltet, men der var ikke andet at gøre.

Vi humpede ind til Korsør lystbådehavn hvor Christina hentede mig. Mens Peter ventede ved båden, kørte hun mig til Skælskør efter bil og trailer. Så fik jeg hentet Peter og båden og da båden var smidt af derhjemme, kørte jeg så til Skælskør med Peter og afleverede ham ved sin bil.

Det var enormt svært af falde i søvn den aften, vel vidende at resten af bådene lå ude på bæltet og hyggede sig med et godt fiskeri i det bedste vejr. Nå ja og så fordi Per blev ved med at sende billeder af de gode fangster på Team Rejen.

Da det blev søndag morgen kl. 9, var jeg kørt ned til Skælskør for at tage imod de klubbåde der kom ind her. Der kom 3 stk. Et par stykker var taget hjem i løbet af aftenen og natten og enkelte havde meldt ind at de blev ude og fiskede videre i det gode vejr.

Der blev sørme fanget både lange og knurhane på turen, det var bare ikke af os. Kongetobis og kutling blev også nappet, men de tæller ikke noget på listen.

Alt i alt en super fed oplevelse så længe det varede, men vi er super klar til en ny 24 timers til næste år. Lige nu skal motoren gennemgås så jeg kan få den til at spinde igen. Videoen fra klubturen kan ses herunder.