Makreltur

Vi havde hørt rygter om at makrellerne var kommet til Storebælt. Jeg var midt i et trimflaps projekt og samtidig var jeg ved at rode lidt med el igen igen i båden, så intet var rigtigt klart. Men en hurtig beslutning blev taget. Fruen og jeg inviterede Per og Jeannette med på makreltur. Jeg brugte lige et par timer på at gøre båden sejlklar, men fik så til gengæld ikke pakket noget rigtigt udstyr. Sidste kabel til trimflap blev monteret samtidig med at Per bankede på båden. Et par stænger blev kastet i båden og vi var klar. Tøserne kørte over til Halsskov camping hvor vi ville hente dem. Jeannette var ikke så glad for bølger. Heller ikke små bølger og hun havde lidt kvalme i forvejen.

Per og jeg ankom til havnen. Der holdt en bil midt på rampen, så vi holdt lidt væk fra rampen og gjorde klar som vi plejer og for på den måde at overholde de gyldne ramperegler. Der holdt en anden fin alujolle der også skulle i vandet oppe på P-pladsen. De var inde og købe rampekort. Vi gik ned for at se hvad der skete med dem på rampen. Det var 2 mænd med en 13-14 fod jolle. De holdt midt på rampen hvor der normalt kan klemmes 2 både ned. Jollen stod stadig på traileren og de stod i underbukser og var ved at tage våddragt på. Jeg er med på at man kan være uerfaren og ikke kender til gængse gode rampe maner, men kan da for pokker regne ud at man kan gøre klar væk fra rampen. Jeg er samtidig ked af at generalisere, men de eneste gange jeg har oplevet at folk ikke skynder sig væk fra rampen, er når det har været UV jægere eller dykkere. Nå men dem med ALUjollen forsøger sig med at bakke ned og vi stiller os ned for at presse dem lidt. Alle har vi spurgt dem om de skal i eller op. Alubåden kommer i og imens er de andre kommet så langt at de kan fire jollen af traileren. Da den er i vandet er de så 2 mand om at styre den lille jolle og få den fortøjret, men føreren kan godt fornemme at vi venter så han springer endelig ned i bilen og får kørt væk efter cirka 20 minutter.
4½ minut senere har vi smidt båden i vandet og er væk fra rampen igen.

Vi sejler ud mod Halsskov camping hvor tøserne skal hentes ved bådbroen. Jeg tester lige trim flaps på vejen og jeg er meget imponeret. Det tager et splitsekund at komme op og plane hvor det før tog op mod 20-30 sekunder. Fedt fedt. Og når jeg sejler lige 5-7 knob og den plejer at stikke snuden så højt i luften at jeg ikke kan se ud af ruden, kan jeg nu presse snuden helt ned. Fedt! Jeg kan klart anbefale trim flaps.

Tøserne bliver hentet og vi rigget lidt stænger til med makrelforfang og en pirk. Vi søger lidt rundt og finder nogle buler. Ned med stængerne og så er der hug på min stang. Fuldt hus, 5 fine makreller kommer med op. Det er forrygende at fange makreller på let grej. Torpedoerne bliver hevet ombord og pludselig er der blod i hele båden. Fruen siger: “Ad hvor skal vi nu sidde” og der kommer et par bræklyde fra Jeannette. Vi er oppe og køre, men de andre fanger ikke noget. Vi prøver igen på et par buler og der kommer nogle sild med op. Nu sætter jeg sildeforfang efterfulgt af et makrelforfang og en pirk på. Det samme gør Christina. De makreller vi fanger nu er udelukkende på sildeforfang.

Så efter nogle drev dropper vi makrelforfang og fisker udelukkende med sildeforfang. Vi kaster anker i området og smider et net ned med noget rubby dubby ud. Per har købt en ny 9 fods stang som han kastefisker med. Vi får på skift makreller og sild. På et tidspunkt fanger Per en god makrel, men under afkrogningen gylper den en ordentlig uspecificeret klat op på Jeannettes bukser. Hun er i forvejen forkvalmet og forsøger at tørre det væk, samtidig med at hun laver voldsomme opkast-lyde. Vi andre er ved at knække sammen i latterkramper og triller nærmest rundt i båden. Ingen kan hjælpe hende da vi er flade af grin. Endelig tager jeg mig sammen og hjælper hende med at tørre det af, mens hun fortsætter med de voldsomme opkast-lyde. Det er satme sjovt, men også synd for Jeannette.

Ja vi har ikke råd til vores egne trøjer, så vi bruger noget aflagt :) :)
Ja vi har ikke råd til vores egne trøjer, så vi bruger noget aflagt 🙂 🙂

Stimerne af makrel cirkler rundt om os. Pludselig er der fisk på til alle og lige så pludselig er de væk igen. Efter 5-10 minutter er de tilbage igen. Sådan fortsætter mønsteret. Efter en halvanden times tid vil Jeanette gerne i land. Vi sejler damerne ind til broen. På vejen ind troller vi lige med et blink og et sildeforfang. Det giver lige 4 store makreller. Damerne bliver sat i land, Per og jeg fortsætter fiskeriet en halvanden times tid endnu. Vi sejler rundt efter bulerne på loddet og fanger sild og makreller. På et tidspunkt er vi kommet tæt på den en mole hvor der står nogle fiskere. Per laver et superkast med sin nye stang og råber pludselig: Fåårk jeg rammer sgu molen, men han bremser kastet. Det lykkedes at undgå molen med en meters penge, men han filtrer sin line med en molefiskers line. De råber lidt kærligt til hinanden og molefiskeren lader sin line gå ud til os. Vi filtrer hurtigt os fri og lader linen gå. Vi bliver enige om at nu troller vi indad med blink og makrelforfang ude, men vi renser fisk. På vej ind fanger vi 6-8 makreller mere. De hugger både på sildeforfang og blink. Det blev til 27 sild og 39 makreller på små 3 timer. Det var sgu fint.