Drengerøve og makreller

Pludselig kom sommeren over os. Lørdag blev brugt på vandet med familien. Først på delfin jagt ved lavbroen med børn og bedsteforældre, senere med tube og badning fra båden, med fruen og ungerne. En kanon dejlig sommerferie dag.

Søndag havde jeg inviteret 2 af mine rigtig gode venner med på makrel tur. Det bliver altid til grove vittigheder og masser af sort værksteds humor med de 2 venner.

Båden blev sat i ved 9 tiden om morgenen. Jeg vidste at Peter med Team Dylfi ville være på vandet også, men der holdt godt nok vildt mange bådtrailere på parkeringspladsen. Vi havde stadig tuben spændt på båden, hvis vi nu skulle få lyst til at lege efter fiskeriet, men første mål var makreller. Vi startede ved pylonen sammen med en hel del andre både. Der var stadig ingen torsk at lodde og vandet var enormt grumset. Jeg har talt med et par andre der fisker en del i Storebælt og de sidste par uger har torskene åbenbart gemt sig. Nå men efter et par drev uden held, så jeg at Team Dylfi lå et godt stykke længere ude end os. Jeg fattede mobilen og sendte Peter en sms. Der var hurtigt svar og et tip om hvor makrellerne gemte sig. Vi sejlede ud i samme område og efter få øjeblikke begyndte vi at også at hive makreller ombord.

Vi fyldte kassen med 40+ makreller på nogle timer og da den ene af gasterne skulle tidligt hjem, valgte vi at mede efter lidt flade, mens vi ordnede makrellerne. Det gav 3 flade på trods af at strømmen løb med 1,6 knob cirka.

IMG_4475

Vi sejlede gasten ind og da solen stadig bagte fra en skyfri himmel, så ringede vi efter fruen, ungerne og vandskiene. Der gik en halv times tid og så var vi klar til afgang. Motoren spandt, vi lagde fra kaj og sejlede ud fra kajen. 3-5 meter ude gik motoren ud. Mystisk… Jeg forsøgte at starte motoren igen. Den tørnede og alt lød godt, den kom bare ikke i gang. Vi fik fat på nogle af pælene og fruen holdt os der, mens mændene kiggede på motor. Vi prøvede mange ting, men intet hjalp. Mens vi lå og rodede gjorde en tursejler i en stor Finnmaster klar til at sejlede på plads. Jeg råbte ham an og spurgte efter et lift om til rampen. De accepterede med det samme og med en god skipper bag ratten og en bowpropel gjorde det til en leg at slæbe os om til rampen. Alle de “kendte” fiskere havde været på vandet med en masse andre, så der var lidt pres på rampen, men det lykkedes i god ro og orden. Jeg fik båden på trailer og med et par skuffede unger måtte vi parkere båden og nøjes med en dukkert fra stranden ved siden af lystbådehavnen.

IMG_4476

Hjemme igen, klargjorde fruen en gang mad på grillen, men mændene igen kiggede på motor. Der blev rodet med tændrør og tændspoler osv. Men motoren var ikke til at få liv i. Her kan I se et forsøg

Vi lod motor være motor og spiste noget god mad.

Mandag morgen ringede jeg til Thomas, Vestsjællands Marine Service. Han havde set på nettet at jeg havde motorproblemer. Jeg spurgte om de havde travlt. Yeps de havde dødtravlt…. Jeg begyndte at frygte for resten af ferien uden båd. Thomas spurgte så om jeg havde ferie… Jeg skyndte mig at svare: YEP 14 dage endnu og vandskiene ligger klar i båden… hvilket de vitterligt gjorde og stadig gør. Thomas forbarmerede sig og sagde: Kig ned med den, så kaster jeg et blik på den. Jeg susede til Skælskør med båden og Thomas så lige videoen ovenover her. Jeg sagde selv at jeg synes det løb som en druknet motor. Thomas ville sikre sig at den fik brændstof nok så han hentede lige en bold og satte på slangen. Mens han pumpede kunne vi høre at det klukkede i motoren. Han hev tændrørerne ud og fra den nederste cylinder, væltede det ud med benzin. Meget benzin. Han tørnede motoren få sekunder uden tændrør og der stod kaskader af benzin ud. Thomas mente at problemet skulle findes i højtrykspumpen til brændstoffet. Vi var inde og kigge på en tegning og så blev pumpen pillet ud og skilt ad. Ved første blik så alt fint ud, men da Thomas rørte ved den lille slange der sidder derinde, kunne vi se at den var flækket på langs i hele længden. Synderen var fundet. Slangen kan ses som nr 9 på dette foto

fuelpump

Den lille dykker ved siden af bliver også skiftet. Det er reservedele i 200 kroners klassen og er faktisk lige til selv at gå til, hvis man kunne have stillet diagnosen selv. Nu var det hele skilt ad og Thomas leverede en kanon service, så han får også lov til at tjene de penge. Det er udsøgt service. Thumbs up!

Jeg håber at delene når hjem til i morgen onsdag, så båden snart kan komme på vandet igen.

Her er lidt video fra dagen. Vær forberedt på lidt grov værkstedshumor og umodne jokes 🙂

Skriv et svar