Hyggetur, drone og redningsaktion

Efter at have tilbragt den første halve uge af min ferie med man-flu….en virkelig slem man-flu, så trængte jeg til at der skulle ske noget. Vejret var stille og solen var fremme. Jeg blev enig med ungerne om en kombineret hygge og fisketur og fik hentet båden. Jeg havde godt en anelse om at deres tålmodighed nok ikke var helt den samme på en trollingtur som ved aktivt fladfiskeri, så jeg smed bare 4 stænger og et par blink i båden. Jeg pakkede også dronen og tænkte at jeg kunne lette med den fra stranden. Tør stadig ikke starte den fra båden af. Badetøjet røg også med selvom der kun var omkring 20 grader. Vi kom først af sted lidt over middag, men kunne se på trailer antallet på havnen, at der var mange mennesker ude. Jeg så blandt andet Jørgen Pettersons (Jeanne d’Arc) fede sorte trailer. Vi fik lagt i og på vej ud kaldte jeg op til Jørgen for at høre hvad de fiskede efter. De lå nede ved Egholm flag og fandt lidt skrubber. Da vi sluttede af meldte Thorlaksen sig på radioen. Han lå ved broen og fiskede også lide flade. Kort efter var det Smedebassen der også lige hilste på. Der var mange på vandet kunne vi se. Emilie sejlede os med sikker hånd ud af havnen og så drønede vi ellers over mod Halsskov rev hvor vi ville trolle lidt. Da vi ankom til revet mødte vi en Explorer og jeg vinkede til de ombordværende. Det var Lasse fra fiskpaakrogen.dk som jeg skriver lidt sammen med om fiskeri og andet. Det viste sig at de senere blev trukket i land pga. en knækket bolt til styringen. Øv øv.

Vi fik sat 4 stænger og så begyndte vi at trolle ud langs revet. Ungerne blev sultne og vi spiste lidt fra madpakken mens telefonen leverede musikken til anlægget i båden. Silas har fundet en fantastisk skør sang om “Steen med de 3 ben” som vi hørte et utal af gange indtil det blev for meget for Emilie.

Emilie gik op foran og lagde sig og da vi var nået ud omkring pylonen satte Silas og jeg os op til hende. Så sad vi alle i stævnen og nød det spejlblanke vand og lækre vejr. Her kom min fjernbetjening til autopiloten virkelig til sin ret. Vi sad deroppe og sejlede hele vejen rundt om pylonen ind i mellem de mange andre både og ned lagt broen på nordsiden, udelukkende styret via fjernbetjeningen.

Vi drejede ind i mellem nogle af de sidste bropiller og sejlede ind over revet. Da vi lige kom på den anden side var der hug. Det var den mindste hornfisk vi nogensinde har set, så den fik Silas lov til at smide ud igen. Han lærte så også at hornfisk ikke lugter ret godt og han brokkede sig længe over at fingere lugtede selv efter vask haha.

Nu var ungerne klar til strand. De gad ikke fiske mere. Så vi trak op og drønede om til stranden. Vi lagde os længere syd på for Ceres stranden. Her kunne vi nemlig være i fred, så jeg kunne flyve med dronen.

Ungerne fik badet og så drønede de op på stranden og begyndte at lege.

Så hentede jeg dronen og fik den samlet.

Jeg fik nogle fede optagelser hvor man tydeligt kan se at vandet er mega klart og med en utrolig sigtbarhed. Jeg har stadig svært ved at “slippe tøjlerne” med drone og kommer ikke ret langt væk fra mig selv hehe. Men det kommer nok efterhånden som jeg bliver mere tryg ved flyvningen.

Dronen landede sikkert og efter at have pakket den væk igen og ungerne havde leget af, ville de gerne hjem. Jeg bar dem ud i båden da ingen af dem gad være våde igen. Ja ja curlingbørn 😀

Jeg trak ankeret op og Silas satte motoren i gear og under kyndig vejledning fra Emilie fik han styret båden udad. Vi nåede lige at dreje snuden mod lystbådehavnen da radioen pludselig skrattede. Det var Jeanne d’Arc der sagde noget om at de var på vej til en nødstedt båd. Jeg havde ikke selv fået sat radioen på dual watch efter strandbesøget, så jeg bad lige Jørgen gentage. Han fortalte at der lå en synkende jolle nord for Agersø. Vi slog over på kanal 16 og her kunne vi også høre Lyngby radioen kalde ud til skibstrafikken omkring Agersø. En jolle der lå nord for Agersø var ved at synke. Jeg sagde til ungerne at den blev vi nødt til at reagere på. Jeg vidste at Jørgen og Thorlaksen lå oppe ved broen og vi lå midt i mellem dem og Agersø, så selvom de havde meldt sig på banen, så blev vi selvfølgelig også nødt til at reagere. Vi drejede rundt og lagde håndtaget i bund. Det er længe siden at Emilie II har rendt 29,8 knob med max omdrejninger. Vi meldte os til Lyngby radio og kort efter havde vi udsyn over nordsiden af Agersø. Vi tog farten af og vi spejdede alle 3 ud over vandet. Lyngby radio kaldte op og havde nu nye oplysninger. De havde en cirka position som var syd for Stignæs. Vi lagde endnu engang håndtaget ned og drønede længere sydover. Vi sejlede forbi en hel den både, som lå og hyggede sig med fiskeri. De kan selvfølgelig havde glemt at lytte på kanal 16 ligesom os, men det blev også drøftet på kanal 72. Godt nok har vi som lystsejlere ikke lyttepligt på kanal 16, men det er altså god skik og vi har normalt altid dual watch på. Nå, men 5 minutters sejllads fra positionen som Lyngby radio havde opgivet, kaldte færgen fra Omø op og spurgte efter beskrivelse på jollen. Kort efter vendte Lyngby radio tilbage at aktionen var afblæst, jollen var på land. Det var gode nyheder og vi kunne lette på håndtaget og dreje rundt igen. Kort efter ankom Thorlaksen og lidt efter også Jeanne d’Arc. Thorlaksen kom op på siden af os og vi udvekslede lige en kort samtale og samtidig ankom en redningshelikopter over positionen fra Lyngby radio. Vi satte kursen hjemover en oplevelse rigere. Vi gav den sgu lige fuld gas på vej hjem også og Thorlaksen kaldte op og sagde at vi skulle komme tættere på da han så ville filme os. Så vi nærmere os ham med fuld fart og vi sejlede stort set parallelt. Nils gjorde tegn til at vi skulle sejle forbi ham så han kunne filme det, men med 29,8 knob så kunne jeg kun slå ud med armene … mine 115HK kunne ikke helt hamle op med hans 150HK 😀 Så han trak lidt tilbage i håndtaget for at vi kunne overhale hehe. Tak for optagelsen Nils.

Vel hjemme i havn fik jeg hilst ordentlig på Jørgen og Nils. Jeg fik også hilst på John fra Team Svanen. Han var også på vej sydover, men nåede ikke så langt før han hørte at det var afblæst. Dejligt med så mange der reagerer. Jeg havde et par flyers med fra Storebælt Cuppen og fik lige delt lidt ud til de både der lå ved rampen.

En dejlig dag der endte med lidt spænding som heldigvis endte godt. Det var en oplevelse for ungerne der efterfølgende havde mange spørgsmål omkring hvordan og hvorfor. Så de lærte også en hel del.

I kan se lidt af det hele i videoen herunder. Der er nogle fede drone optagelser, skøre vandlege og lidt hurtig sejllads.