Trim Tabs

Den dejlige Bayliner Trophy er en tung dame….især bagi. Hun har en 175 liters tank liggende agter og desuden er der nu 2 batterier som også står agterude. Sæderne til gaster, når vi hyggesejler er også helt agter ude. Så når der skal sættes igang er hun lang tid om at komme op og plane. Sejler vi 5-8 knob så stikker hun også snuden i vejret som en anden fin dame. Derfor blev beslutningen taget og et par trim tabs skulle installeres. På den gamle båd havde jeg et par smart tabs på, men denne gang skulle det være nogle jeg selv kunne styre.

20140609_144841
Allerede her kan man se hvordan hun ligger tung med rumpen. Det er før ekstra batteri og uden personer agter

Der findes jo en del forskellige fabrikanter blandt andet Bennet og Lenco. Forskellen på Bennet og Lenco er at Bennet bruger hydraulik og Lenco bruger en elektrisk motor. Det betyder også at Bennet “blot” har en cylinder ude ved trim planen og en hydraulikpumpe monteret et andet sted i båden. Lenco har det hele indbygget i actuatoren der sidder på trim pladen. Der er fordele og ulemper ved begge og begge fabrikanter påkalder sig fordele over alle andre fabrikanter på flere punkter og samtidig er de også begge: “Verdens førende”. Så fred være med det. Et valg skulle tages og det faldt på Lenco. En af grundene var at jeg ikke har plads til at montere en pumpe mere nede bagved til hydraulikolie. Desuden er der bare noget ved Lenco’s design der tiltaler mig. Jeg bliver nødt til lige at nævne Marinetorvet som igen har været professionelle sparringspartnere i mit valg og derfor blev produktet også købt her.
Velankommet blev pakken med Lenco Trim Tabs åbnet.

Der var en udemærket vejledning med. Der blev målt op og jeg måtte lige runde hjørnet i den ene side på monteringspladen for at den passede i buen agter.

Der blev målt op og lavet en lille skabelon på et vaterpas, da pladen skal have en negativ vinkel når den er trukket helt op.
20150710_184059870_iOS
Acuatoren blev monteret og det passede lige med at den ledningen til acuatoren kom ind over “hylden” i batterirummet agter.

Ledningerne blev samlet med Lenco’s Dutch stik.

Jeg valgte panelet med indikator på. Det er meget rart visuelt at kunne se hvordan tabs’ne er trimmet.
Der blev lavet plads til panelet hvor min nøglecylinder før sag. Så den måtte flyttes.
20150713_110751771_iOS
Det hele blev monteret og der blev sat strøm til. Her kommer min eneste anke til produktet/manualen.
I manualen er nævnt at den orange ledning kan tilsluttes nøglecylinderen sådan at når motoren slukkes så trækkes tabs’ne til øverste position for at undgå skader osv. Men der står også at hvis man ikke vil bruge den funktion, så kan man bare lade være med at montere ledningen. Jeg valgte i første omgang det sidste, da jeg kun havde 5 minutter tilbage før vi skulle på vandet og fiske.
Systemet var og blev dødt. Jeg kunne ikke få liv i det på nogen måde. En hurtig goggle search bekræftede min anelse. Den orange ledning SKAL monteres enten til 12v+ eller nøglecylinder. Jeg målte hurtigt nøglecylinderen igennem og fik monteret den orange ledninge og nu lyste panelet op når nøglen blev drejet og det hele kom til live.
En test på vandet efterfølgende viste bare at jeg havde valgt rigtig ved at sætte tabs på. Er du vild en forskel. Nu planer båden på 4-5 sekunder mod 20-30 sekunder førhen og jeg kan holde snuden nede selv ved lave hastigheder.

7 Comments on “Trim Tabs”

  1. Hej Kristian
    Fed side du har her. Jeg har fulgt dig et stykke tid.
    Jeg har en Trophy magen til din. Samme årgang og samme motor
    Jeg skal ha monteret trim på min båd og jeg tænker om jeg må ha lov til at ringe dig for evt. tips
    Håber at høre fra dig
    Mvh
    Mick (Blue C)

    1. Hej Mick
      Beklager jeg ikke har svaret før. Får ikke altid e-mails om at der er kommet kommentarer. Du skal være så velkommen til at kontakte mig. Jeg har sendt mit telefonummer til din e-mail adresse. Mvh
      Kristian

  2. Hej Kristian

    God beskrivelse af trim tabs og montering.
    Jeg er selv i samme overvejelser og har et par spørgsmål.
    Er der tilstrækkelig lang ledning med Lenco modellerne, eller skal det købes ekstra.
    Hvordan sikre du alt er vandtæt ved montering?

    Mvh
    Finn

    1. Hej Finn
      Tak.
      Ja jeg kan ikke lige huske præcis hvor langt kablet var, men der var rigeligt til min installation i hvert fald. Man kan vist købe forlængerkabler men tror ikke det normalt er nødvendigt. Alle de skruehuller jeg lavede blev fyldt med Tec7 inden skruen kom i. Desuden er der Tec7 bag på pladen til trimpladen så det hele er tæt. I selve hullet til ledningen ud til de 2 motorer har Lenco leveret en “prop” med der sørger for at der bliver helt tæt. Du kan se installationsvejledningen på det her link hvor de blandt andet viser den prop jeg nævner. Mvh Kristian http://www.lencomarine.com/home/download/TT_manual.pdf

Leave a Reply to Kristian CarøeCancel reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.